BUN SARDIN (BASIC DOUGH)

Tuesday, January 31, 2017

Salam... Agak lama saya tak share resepi roti at sini.  Nak ikutkan ada a few roti yang saya dah buat, donut pun dah banyak kali buat, walaupun gebu saya masih belum puashati tentang rupa parasnya.  Lately ni saya bersemangat sikit nak meroti sebab banyak teknik-teknik baru yang saya belajar.  Tapi tak dapatlah saya share semua sekaligus.  Saya akan mention part mana yang saya teringat aje lah ye.

Kalau cara saya yang dulu memang lain sangat.  Tapi bila tengok hasil roti baker lain yang memang amat memberansangkan, pelan-pelan saya perhati kaedah-kaedah mereka.  Masih terlalu banyak yang saya perlu perbaiki, insyaAllah kita belajar sama-sama ye.  

Resepi kali ni saya ambil dari Ina Marzuqi.  Dalam resepi dia gunakan supercream.  Since saya takde Supercream, saya gantikan dengan softener biasa aje.  Softener dengan improver ni korang boleh cari dekat bakeri.  Kalau tak nak letak pun takpe... masih ada cara lain untuk gebukan roti.  Part tu saya pun belum try lagi... So sabar sikit, saya ni memang akan buat dulu, dah jadi baru saya share.

Saya copypaste resepi dari Sis Ina yer..

400g tpg roti
100g tpg gndum
1 peket yis - 11g
100g gula kastor
1sdt b.improver
1 biji telor
2 sd besar susu pekat
200 - 220g anggaran air ais
100g margerin
10g supercream (1 sudu kecil +-)

Cara- kalau guna mixer.. sebatikn bhn kering.. masukkan bhn cecair.. bila dh bentuk doh masukkan margerin+supercream.. uli hingga doh licin berkilat (kalau uli tangan pun sama).  

Kalau guna breadmaker pula masukkan cecair dulu baru diikuti bahan kering dan diakhiri dengan yis.  On breadmaker, bila doh dah tergaul masukkan marjerin dgn supercream/softener.  Uli sampai elastik. Kalau ulian pertama masih belum elastik, boleh on semula BM untuk ulian sekali lagi.  Selepas uli terus keluarkan dari BM tak perlu tunggu doh naik ye. Masa masukkan air tu jangan tuang kesemua ye.. sesetengah tepung letak air sikit pun dah lembik.  Letak 3/4 air je dulu.  Masa BM sedang menguli, perhatikan or tekan-tekan doh dengan jari untuk rasa keras ke tak.  Kalau kurang air tambah sedikit demi sedikit sampai dapat doh yang licin dan tak melekat. (boleh juga diuli kat luar dulu, dah sebati barumasukkan dalam BM).



Doh yang dah siap uli.  

Saya timbang 30gram setiap satu. Kalau biasa yang bakeri jual doh 40gram ke 50gram ye.. So ikutlah nak buat saiz mana...

Kalau malas nak timbang boleh terus rounding sampai licin.  Kalau doh degil-degil sikit rehatkan sekejap (dalam 10 minit)

Tiha kurang terror rounding jd saya suruh dia buat cheesestick aje.  Nampak cinonet aje kan.. Tengoklah bila dah masak nanti...

Tiha tengah picit mayo dan taburkan cheddar cheese.  Kalau nak manis boleh gaulkan mayo dan susu pekat ratio 1:1 atau tabur gula.  Tapi doh ni dah manis jadi saya rasa dah ngam sekadar mayo dan cheese.

Yang ni Tiha nak deco untuk letak mayo dan chicken floss.  Boleh nampak rounding dia yg tak kemas tu.  Mama rounding semua doh, dia berjaya buat 2 doh aje.. itupun tak kemas.

Yang ni bun berinti sardin.  Tak kisah nak letak inti apa cuma inti tu seharuslah pekat dan kalau ada minyak, sila tapiskan minyaknya ye.  Letak inti kaya, red bean.. apapun boleh.  saya topkan dengan Mayonis (boleh juga paipkan kastad).  Ni inti sardin so lagi ngam dengan mayo lah 

Dah masak cheesestick Tiha... Tadi nampak doh cinonet aje kan... 

Bedah siasat cheesestick tadi

Bun Sardin nyam..nyam... Gebus macam kapas tauu... 

Tak sempat habis possingkan roti dah hilang 2 biji??? Sedapnyaaa...
Satu lagi lupa nak bagitau.. bila doh dah bentuk cantik, kita naikkan sehingga 3x ganda.  Kadar kenaikan ikut suhu semasa dan juga kandungan yis.  Roti kali ni saya naikkan selama sejam aje dan tutup dengan wrapping cling masa nak tunggu dia naik tu.  Boleh juga guna kain lembab atau apa-apa penutup.  Boleh tunggu lebih lama untuk lebih flavour.. tapi AWAS jngan sampai roti jatuh pula.

Masa nak bakar, spray dengan air atau susu segar.  Saya bakar pada suhu 180c selama 20-25 minit. Bila dah masak, boleh sapu marjerin/butter untuk nampak berkilat dan luaran roti sentiasa lembab dan lembut.  Selamat Mencuba!!!


0 comments:

Post a Comment