Bread Pudding

Tuesday, May 8, 2012
Masa saya kerja dulu, tiapkali keluar office selalu tengok staf restoran tengah buat puding roti.  Saya ni memang suka menyemak bila org tengah memasak, tambah-tambah bila memasak benda yg saya tak pernah buat.  Memang simple sangat, they all just campak-campak je bahan dalam loyang.  Tapi saya langsung tak pernah rasa walaupun puding roti ni agak laris.

Bila buka cafe sendiri, banyaklah kulit roti yg terbuang.  Ye lah baki sandwich, baki roti benggali yang dipotong dan sebagainya.  Jadi saya akan recycle untuk jadikan puding roti.  My husband pun nampak excited sangat sebab dia suka puding roti.. Saya pun try le campak mencampak macam budak-budak kat tempat kerja saya dulu buat, waahh!! Menjadi jee... seronotnyaaa.. less than 10 minutes dah siap.. tapi nak membakar je la lama sikit.

Pukul 3 biji telur, 2-3 sb marjerin, 10sb gula (tak perlu kembang, janji hancur gula aje), kemudian tuang 1 liter susu

Tuangkan dalam loyang yang dah disapu marjerin

Tambahkan roti.  Carik-carikkan roti (saya guna lebihan kulit) ke dalam susu.  Anggaran roti tu cukup sekadar tenggelam dalam susu tu.  Kalau suka puding yg basah-basah kasi extra berair sikit ye.  Then bakar pada 200c selama 50 minutes.  Siap!!!
Gambar ni dah lama saya ambil.  Saya bakar puding ni sebelah petang, then jual keesokannya.  Saya suka makan puding roti masa baru keluar oven sbb baunyaa.. Mmmm.. semerbak gitu.  Tapi kalau jual saya letak dalam chiller dan letak sedikit susu cair semasa dihidang.

Ni gambar bread pudding yg dah siap.  Nampak macam ada hangus-hangus.. tapi bukan tau...  kalau potong nanti cantik je hasilnya 

0 comments:

Post a Comment