Lontong

Wednesday, May 9, 2012
Tiba-tiba teringin nak makan lontong.  Biasanya saya suka serve lontong dengan kuah lodeh & sambal udang.  Tapi kali ni saya just buat kuah lodeh & perabis stok kuah kacang dlm peti beku.  Tempe pula saya gaul garam kunyit & digoreng garing.  So saya tak letak dah tempe dalam kuah lodeh ni (saya tak suka tempe yg tak rangup).

Kuah lodeh saya ni simpe aje sbb cara masaknya sama aje dgn kuah lemak biasa.  Cuma sekadar hiriskan bawang putih dan bawang merah dan rebus semua bahan dengan santan cair dulu. Bezanya saya ketuk 2 batang serai & tambah serbuk kunyit utk dapatkan warna kuning.  Bila sayur semua hampir masak, baru masukkan santan pekat.

Disebabkan saya ada letak fucuk & suhun, jadi saya cairkan sedikit & lebihkan kuahnya.  Kalau tak kering aje tak berkuah nanti.  Oh ye, pastikan fucuk & suhun tu direndam dulu sebelum dimasak.  Sayur yg biasa saya letak dalam ni - carrot, terung, kacang panjang, sengkuang dll.  Best juga kalau tambah udang fresh dlm ni (ada juga yg guna udang kering).

Sayur lodeh yg dah ready utk dimamam... 

0 comments:

Post a Comment