Cute tak? (R.I.P)

Friday, May 11, 2012
Malam ni emo sikit.. tiba-tiba teringat pada pets kat kampung.. Terlalu banyak, ratusan binatang yg dah we all bela.  Tapi jangan misjudged ye.. we all tak hunt utk bela binatang-binatang ni.  In fact binatang ni semua amat jinak & jadi peneman tidur we all dari kecik.   Kebanyakan binatang ni we all selamatkan dari kena dera (beli dari budak-budak kampung), terjumpa (time gotong royong) or ayah offer beli dr tuan asalnya.  Actually ayah saya terlalu sayangkan binatang, jadi kalau dia ternampak binatang yg tak well treated or terbiar, pasti dia bawa balik.

Kalau saya listkan semua binatang yg we all bela memang tak boleh recall semuanya  seperti tupai, memerang, kura-kura, pelbagai jenis burung (burung hantu, tiong, tekukur, tekukur jawa, puyuh, gembala kerbau etc), kelawar, monyet, ikan dll . Ada yg survived & ada yg tak.  Kalau ada yg mati, mmg ayah lah yg paling emo.  Saya sendiri? Tak sanggup nak bela apa-apa pet sebab akan rasa attached sgt & tak sanggup tgk pet tu mati (jangka hayat binatang kan pendek).  Jadi awal-awal lagi dah saya playsafe.. jangan bela pet!!!

Kat bawah ni bukan kucing biasa tau.. tapi leopard cat / kucing batu.. We all jumpa berkeliaran sekitar kedai & still baby sbb tak pandai makan lagi.  Agaknya terpisah dari maknya... Ayah kena pakai glove utk tangkap sbb garang yg amat.  Tapi kalau biarkan mungkin mati dilanggar kereta or kebuluran..

Adik menyuap susu formula 

Dari liar dah semakin jinak

Still weak coz sblm ni dah nazak sangat



Dah mula nak bermain-main (cage ni port favourite utk tidur-pintu tak dikunci pun)

Bawah ni some of the pets yg pernah dibela.  Kebanyakannya takde gambar, cukuplah memori bersama sebagai kenangan.  Kucing-kucing ni pun sekadar apa yg ada dlm pc saya aje.. rasanya dah ratusan ekor kami bela - (ada yg diletak di kedai ayah).  Binatang ni semua dibela & dibiar bebas (since semua dah jinak, jadi memang nak tidur dengan kitaorang).







Siamang/ungka kesayangan ayah (yg kecik tu tau, bukan tukang pegang tu..hehehe)..

Tengok tu.. pandai je masuk dlm laci buat port tidur time siang.. malam-malam kacau org tidur.  Habis semua org dia gigit kaki, jilat telinga.. (Mode : muka blurr kena candid time tidur)

Antara semua pet, saya paling suka musang (byk gambar saya dgn musang tapi semua tak menutup urat (aurat).. aauuuwww)
Saya ada peristiwa lucu berkaitan musang ni.  Masa sekolah menengah, kawan-kawan tak percaya saya bela musang.  Jadi untuk buktikan, saya bawa naik bas ke sekolah.  Time kelas, saya sorok musang dalam laci meja.  Masa kelas agama, agaknya dia dah kelaparan, dan mula la berbunyi-bunyi.. tapi cepat-cepat kawan-kawan yg lain buat-buat bisng.  Ustaz tu sampai banyak kali berhenti mengajar & tanya "kamu dengar tak bunyi apa tu?".. sekelas jawab "takde pon ustaz!!".. terpinga-pinga ustaz tu sebab dia sure je terdengar bunyi something pelik.. hehehe..

Elok je ustaz keluar, cepat-cepat saya keluarkan musang & offer makan.  Lepas makan semua lah sibuk nak pegang.. saya cakap dah, biasanya lepas makan dia akan membuang.  Tapi semua tak sabar jugak.. sampai turn Aznan, saya nampak ekor musang tu dah tercacak semacam.. Saya jerit suruh dia campak cepat.. tapi malangnyaaa amaran tu tak cukup cepat!!... sempat jugak dia melepas atas bahu Aznan!! Hahaha.. Sorry ye Nan...  Saya sure kawan-kawan sekelas ingat lagi peristiwa ni.  Kelas 4 Ibnu Sina yang dirindui...
Tompok tengah syok membuta atas katil ayah & mak.. 


Ayah akan usung pet kesayangan dia ni ke mana-mana.  Kalau di kedai dia akan duduk atas kaunter teman ayah

Si manja ni kalau nak tidur mesti cari ayah.  Kalau ayah tidur atas kerusi malas, dia akan tidur atas perut ayah.. 

Nampak baik je kan?  Usah terpedaya.. bila menjelang malam, semua org malas nak layan si musang ni.. aktif yg amat!! Kalau time siang, dia akan menyorok dlm laci, bwh katil, atas almari or any port gelap utk tido.  Time pasif ni, mmg dia la kena kacau balik.. hehehe.. Kita balas dendam!!! 

Muka tensen kena heret keluar dr tempat persembunyian.. mesti  tgh plan  mlm ni sapa dia nak attack dulu.. hehehe
Binatang paling byk ayah bela pastinya kucing & diikuti musang.. rasanya lebih 10 ekor musang dah dibela.  Kebanyakan jumpa time gotong-royong or org offer (org kat sini dah tau ayah suka binatang).  Mula-mula agak leceh sikitlah sebab baby musang ni kerap menyusu.. dia akan melalak-lalak tiapkali lapar. Jadi kena rajin bangun tengah-tengah malam suapkan susu and nestum (jangan tak caya).. hehehe.. bila dah besar, bg makan pisang pulak.  Favourite dia pastinya ayam & telur...

Ehh.. panjang lebar pulak sessi berkenalan dengan pets we all ye... kalau cerita pasal pet ni sampai bila pun tak habis sebab saya pun pecinta haiwan.  We all sekeluarga memang marah sangat dengan orang-orang yg takde ihsan dekat haiwan ni.  Haiwan ni pun makhluk Allah & ada hak di mukabumi ni.  Ayah selalu cakap, nak tengok orang tu ada hati perasaan tak, tengok cara dia treat haiwan.  Kalau dengan haiwan pun dia sayang, lagikan dengan manusia. Patutnya lagilah dia sayang kan.. Senang aje motto ayah.. cayalah!!!




0 comments:

Post a Comment