Kuih Kasturi

Thursday, September 6, 2012
Ini aje gambar kuih kasturi yg ada pun.. blurr.. agaknya lens kotor la ni..
Stok kacang hijau banyak sgt kat peti beku.  Saya pun kurang gemar bubur kacang.  Suami & anak-anak apatah lagi.  Jadi saya berkreativiti sikit lah.. buat inti & jadikan kuih kasturi.  Saya tak berapa berani nak bagi sukatan, jadi saya cari resepi-resepi yg memang sama dengan cara saya buat kuih ni & saya C&P semula kat sini.  Lagipun saya ni buat main campak-campak aje, 10 kali buat, 10 rasa pun bleh jadinya.

Aikk.. banyak plak bebelnya.  Resepi ni saya cilok dari AlongRoz Homecreation.  Ni antara blog yg bagi resepi-resepi yg best.  You all bleh la try masuk blog dia untuk resepi-resepi lain.. Kulit kuih kasturi ni sebijik-sebijik rasa macam masa pernah makan time sekolah dedulu (adik saya yg buat).  Thanks sbb akhirnya saya dapat buat kuih kasturi sebijik macam saya nak (kalau beli, so far mengecewakan aje).  Intinya saya campurkan stok inti kelapa beku yg sedia ada di peti dengan kacang hijau yg dah direbus & saya adjust balik garam gulanya aje).  Oh ye, pekatkan dengan tepung supaya inti senang dibentuk..



By: AlongRoz@HomeKreation

BAHAN2 INTI:

1 cwn Kacang Merah yg telah di rebus
½ cwn Gula Pasir
2-4 sb Kelapa Parut (ikut suka nak letak byk mana, sesetengah org tak suka rasa kelapa)
3-5 tbsp Flour (agak2 byk mana cukup2 supaya campuran boleh di bulatkan. Along guna kcg merah yg telah di bekukan, so kena letak lebih tepung sbb lembik)

TEPUNG GORENG:

½ cwn Tepung Beras
1 sb Tepung Kastad
½ st Air Kapur
Air & Garam


CARA2:

1. Campur sebati kesemua bahan2 inti. Bulat2kan kecil.

2. Bancuh bahan2 tepung goreng - biar sedikit pekat supaya melekat apabila di celupkan bebola kacang tu nanti.

3. Panaskan minyak dalam untuk menggoreng.

4. Penyekkan sedikit bebola kacang, celup ke dlm tepung goreng & goreng sehingga keperangan.

0 comments:

Post a Comment