Puri

Thursday, September 6, 2012
Puri yg sedang digoreng.. senang aje membuatnya (gunakan tepung , minyak sapi, garam & air aje).  Minyak sapi tu kalau tak nak letak pun takpe.. 

Puri ni kenalah mengelembung, baru gebu & rangup..

Intinya saya ambil idea dari rancangan Masterchef (sorry again.. gambar blurr lagi).  Inti ni dimakan bersama /cicah bukan sumbat dalam tu tau.. kang konpius plak.
Kalau balik ke Jengka, kebanyakkan masa dihabiskan menghadap tv.  Sekali sekala tu layanlah juga Masterchef.  Kalau kat rumah sendiri, mmg tak pernahnya ditonton tv tu, biasanya mmg layan movie dgn cik abang aje.. ahakss..  Kebetulan ada pula diajar masakan India, Puri namanya.  Saya pernah makan sekali dkt rumah mertua (besan mak mertua Mamak, so besannya yg hantar).  Agak sedaplah puri ni.  Rupanya senang sangat nak buat.

Frankly saya tak berapa pandai bagi sukatan tau.  Saya boleh cakap time saya buat ni saya anggar setiap 1 cawan tepung saya letak 1 sudu besar minyak sapi & sedikit garam.  Airnya just tambah sehingga tepung menjadi doh (tambah sikit aje, kang jadi cucur plak).  Bulat-bulatkan dan canai nipis. Kemudian gorengkan aje.  Kuih ni tak sensitif yg penting masa menggoreng tu make sure minyak betul-betul banyak & panas.  Time menggoreng, siram-siramkan minyak di kawasan yg tak menggelembung & terbalikkan once dah menggelembung cantik.

Batch yg mula-mula saya goreng tak menggelembung (ingatkan bancuhan saya salah) rupa-rupanya sebab saya gatal dok terbalikkan doh tu.  Selagi belum kembong, biarkan aje dulu.. sambil siram-siramkan minyak. Lepas tu, cantiklah dia.  Tak caya kalu, try le.. :)

Intinya pula saya buat macam ini (saya perhati Chef India tu demo dekat Masterchef):

2 biji kentang dipotong dadu & direbus dengan sedikit garam sampai empuk

Tumiskan bawang besar, daun kari, serbuk kunyit & serbuk cili sekejap.  Masukkan kentang & kacang peas kemudian perasakan dengan pepper & garam.

Senang ajekan?? Apa lagi.. jom buat puri!!!



0 comments:

Post a Comment