Birthday

Friday, September 28, 2012

Nanti saya sharekan cara nak buat doll cake & cara nak buat chocolate Ganache untuk topping cake ye... 
Hari ni buat party sikit dkt kindergarten Tiha.  Dah lama tertangguh (mood tak mari.. :p), akhirnya tercapai juga.  Lagipun cover balik Birthday dia yang tahun lepas, serba tak menjadi beb.  Penat-penat buat cake & beli brg utk decorate, last² berkejar ke Giant beli kek kat sana.  Ni gara-gara cake yg saya buat lembik kat tengah!!! Salah saya juga, kek tu patutnya dikukus sejam +-, lepas 40 minit saya test, elok je cake tester tu takde kesan coklat.  Sayapun keluarkan & sejukkan.  Esoknya nak decorate, bila tuang, Ya Allah!! lembik gila kat tengah tu, mmg tahap berair.  Puas kukus semula, langsung x beku.. frust toksah cakaplah.  Berkejar ke Giant cari cake sbb takde bakery yg buka. Makin frust cake yang beli kat Giant tu tak sedap!! Budak-budak pun tak nak makan.

So this year Mama try fulfilled impian Tiha nak princess cake.  Actually ni surprised untuk dia, mati-mati dia ingat choc moist cake tu je utk birthday party.  Malam kelmarin, dia dah masuk tido, baru Mama start decorate doll cake ni.  Insyaallah nanti saya sharekan cara nak buat doll cake ni ye.  Malam ni kepala pening² lalat sikit, agaknya sbb dah 2 hari tak proper tido.. (demi anak..)

Selain dari tu makanan pula saya sediakan favourite Tiha Shepard Pie

Saya buat dlm 2 mangkuk pyrex & 1 loyang 8x8 
  Untuk backup & juga untuk mereka-mereka yang mungkin tak nak makan pie ni saya buatkan bihun goreng Singapore

Saya gunakan ikan bilis aje sbg penambah rasa, selain lada hitam, stok ayam & sayur-sayur.  Kemudian taburkan telur dadar utk tarik perhatian budak-budak.  
Tah apa yang di kelam kabutkan sangat sampai lupa nak bagi birthday hat & goodie bag.  Parti dah habis, baru teringat.  Gambar pun tak byk sbb saya dok kelek si Mayesha sambil entertain budak².
Ieqa tak sabar-sabar nak makan kek.  Dia memang hantu kek!!


Elok aje blow candle, habis semua lari lintang pukang tunggu kek.. 

Seronok rasanya, tgk everybody enjoying their cakes, sekejap je habis sebijik (except for Tiha)... Dari kecil saya jarang bagi makan anything sweet, till now dia tak suka benda-benda manis.  Ieqa pula, susah dah nak control coz dia akan perabiskan kek or anything sweet, leftover kakaknya... 
 Overall rasa puas hati dapat buat birthday party utk Tiha walaupun simple aje.  Cake princess tu ada baki separuh (3 layers cake), saya sedekahkan pada Mertua.. hehehe.. untungkan ada Mertua dekat-dekat ni.. :)

0 comments:

Post a Comment