CAJUN SPICE

Saturday, February 28, 2015
Masa nak update tadi, jenuh membelek koleksi gambar yang ada dalam phone.  Alamak!!  Ini aje gambar yang tinggal?  Ehhh.. Lama betul saya tak mencuba resepi baru.  Dessert or kuih-kuih manis pun dah lama sangat saya tak buat.  Kalau buat pun semua yang simple-simple & resepi ulangan.  Memasak pun kadang-kadang saya cheating... Masak extra untuk dinner, esoknya boleh jadi lunch Tiha sebelum ke sekolah.  Rasanya semua ni penangan si Shumaila... Kalau Baba or Tiha takde, Mama memang tergolek dog ajelah meneman dia.  Si Ila ni memang boleh bermain sorang-sorang, janji ada Mama or orang-orang yang boleh mengangkat dia berdekatan.  In case kalau dia dah bosan bergolek sana-sini, senang dia nak request diangkat.. Pandai yee...!!  Sebab tu kalau Kak Misha or Kak Ieqa dok jenuh agah dia macam-macam pun dia tetap tak nak... Banyak betul projek Mama yang terbantut...

So.. bila free sikit, masa tu lah saya bekejar-kejar untuk basuh baju, sidai baju, lipat & susun, memasak, mengemas.. etc... Huaarrgghh... Kalau buat kerja dalam keadaan bergegas ni, memang memenatkan kan... Dahla dia jenis tidur sekejap-sekejap.  Tu yang susah saya nak menghadap blog & buat entri sekerap dulu.  Kalau nak tidokan dia, especially malam, saya takleh bukak phone or any lampu.. siap pura-pura tido lagi tu.  Kalau tak.. dia sibuk membaca sama or sibuk terkekek-kekek ajak bermain!!  Tadi sejam jugak saya terpaksa berlakon tido kat sebelah dia tu.  Bila dah sure dia nyenyak, barulah saya curi-curi bukak laptop ni.. heheh.. 

Bila bukak blog, nampak banyak jugak komen yang ada.. mostly dari Aisy, rasa bersalah pula sebab saya dah agak lama tak sempat bertandang ke blog-blog lain.  Biasa memang saya akan masuk & baca almost setiap blog yang ada tu (kecuali blog yang jual barang.. heheh)... So memang memakan masa jugak untuk saya buat lawatan sambil belajar tu. Tapi InsyaAllah.. saya akan cuba organise masa dengan lebih baik lagi.  Harap-harap juga bila Ila ni makin besar, makin boleh berdikari sikit.. (biasanya anak-anak saya ni selagi tak start berjalan memang tak boleh ditinggal... kena berteman aje..).. Once dah dapat kaki.. haa.. barulah jadi terlebih berani & sibuk cari aktiviti sendiri...

Okaylah.. itu aje saya nak bebel malam ni.  Pastu saya nak share tentang Cajun Spice.  Kalau korang ada dada ayam, atau isi ayam, tapi tak tau nak buat apa... Cubalah beli Cajun Spice ni, gaul & grillkan atas api.  Cajun Spice ni biasanya dah complete dengan garam & spices yang sedap-sedap.  Jadi tak perlu susah-susah..Gaulkan dan masak!
Dada ayam (saya belah dua untuk menipiskan) & digaul Cajun Spice yang kemudiannya digrill atas pan.  Semasa mengrill renjis sedikit olive oil (or apa-apa minyak).. Kalau kita mengrill ikan, ayam atau daging.. Jangan sampai overcook, nanti isinya liat.  Gunakan api besar sikit pun takpe, bila nampak separuh isinya bertukar warna, terbalikkan, tunggu kejap & angkat.  InsyaAllah.. ayam garing, lembut tapi masih juicy..

Inilah rupa Cajun Spice tu.. Saya suka beli brand ni sebab jauh lebih murah dari brand Mc Cormick semua tu.  Rasanya pun ok.. Tapi saya simpan spice yang 'powder' macam ni dalam peti sebab pernah terjadi spices saya berkulat atau mengeras!  Kalau yang berdaun kering tu ok aje simpan di luar, tapi yang powder eloklah simpan di peti biasa atau freezer.

Banyak tak saya masak?  (yang dah masuk dalam perut tak termasuk lagi ni).  Tapi sebab sedap sangat.. memang laju je tangan menyuap masuk mulut.  Try buat tengok.. serious sedap!  Tak perlu kuah pon dah cukup enak rasanya... 

Biasanya saya gulungkan dalam wrap ni supaya kenyang sikit.. Kalau tak memang tak cukupla sebab meratah aje.. Saya hiris nipis & susun dalam wrap dengan ditambah sayur & sos.  Kalau Ieqa dia tak nak sos, nak makan kosong.  Tiha pula dia tambah mayo aje.. Kalau Mama & Baba.. segala jenis sos dalam peti pun kitaorang balun.. heheh...
Ok habis dah sumber entry daku.. Lepas ni nak letak apa plak as new entry ekk???

P/S :  Hobi/projek terbaru dengan Suami tergendala dahulu.. Tunggu lah apa kisahnya nanti ye.. hehhehe..


0 comments:

Post a Comment