SAMBAL HIJO

Friday, February 13, 2015
Ingat malam ni nak sambung entry tentang Melaka, tapi gambar dekat dalam hp hubbyla pulak.  Jadi saya share je lah apa gambar yg ada dalam draft saya ni... Kat bawah ni breakfast yang paling tinggi permintaan kat rumah ni.  Baba & anak-anak memang layan habis fluffy pancakes ni. 
Mama dah lama ada tukang hidang amatur kat rumah ni.  Kalau dia nampak Mama masak pancakes, laju je Tiha bancuh air & set table.  Gayanya nak macam kat hotel, tapi susunan boleh tahan berterabur.. heheh..
Pancakes tower...
Bawah ni pula sambal ijo ala Kak Jee.  Dah banyak kali buat... Kali ni saya minta Suami borong cili hijau & nak buat banyak sekaligus.  Boleh simpan & sudukan atas any kind of sayur/lauk... nyumm..nyumm.. 

Saya balance kan cili hijau & bawang besar tu (sama banyak).. Saya tak tumbuk, tapi guna food processor.  Kalau guna blender jadi tak sedap tau... Mula-mula sekali tumiskan bawang tu dulu sampai masak kemudian baru tambah cili dan garam gula serta asam keping.  Saya masak sampai pecah minyak sebelum diangkat...

Dapat 2 bekas ni...

Lunch tadi saya grillkan sebiji terung..(saya renjiskan olive oil sikit)

Then sudukan aje sambal ijo tadi tu... sedappppp
Tiba-tiba rasa lapar nasik la pulak!


0 comments:

Post a Comment