ENTRY KHAS WASHER DRYER

Wednesday, February 25, 2015
Entry ni saya buat khas untuk sesiapa yang tanya tentang timing membasuh guna Samsung Ecobubble Washer Dryer macam saya ni.  Ada yang komen masa yang diambil oleh washer dryer diorang jauh lebih lama dari yang saya maklumkan.  Saya pun kurang pasti tentang tu coz saya memang takde buat perubahan apa-apa, tiapkali membasuh, saya guna default setting itu aje.  Kat bawah ni timing washer dryer saya..

Yang ni timing untuk setting cotton (just tekan Power, secara automatiknya kita set Cotton & tekan start aje).  Kalau saya kurangkan muatan, masa juga akan berkurang.
Ini pula setting Daily Wash (Tekan button Power & pusing ke Daily Wash then Start).. Yang ni selalu saya guna untuk pakaian harian.  Untuk towel, kain buruk, uniform sekolah, stokin yang melegam etc.. saya guna setting cotton..

Ini pula setting Cotton + Drying... Kalau set Daily Wash + Drying memang tak sampai 3 jam lah...
Jadi saya tak pasti kenapa ramai yang cakap masa membasuh mesin diorang lain & ambik masa yang lama.  Mungkin lain model atau yang diorang model baru sikit kot.  Memang pun kalau masuk ke web Samsung, model saya ni dah tak ada di pasaran...Sorry lah jika saya tak dapat membantu korang merungkai persoalan tu ye.  Maybe boleh tanya Samsung kenapa banyak sangat beza timing nya tu.




7 comments:

Anonymous at: March 4, 2015 at 9:07 AM said...

-yai genta
Tenkiu kina...
Banyak info timing
Mesin kita dah mmg berlainan rupanya. Menu daily wash dah xde. Menu lain still sama. Cotton saya mmg 2 jam 59 minit. Dry boleh adjust dari 30 minit ke 6 jam.
One more yg x berapa best... kalau sy wash je x dry... baju x wangi la kina. Bila sidai pagi... pastu balik keje mlam.. bau hapak skit baju baju di penyidai.. kina ada prob yg sama?

{ Kina } at: March 4, 2015 at 8:18 PM said...

Ye ke? So far mmg xde prob mcm tu. Kdg2 sy basuh mlm, terlupa nak sidai.. sidai esoknya still xde mslh. Kalo diampaian plak, mmg sy biasa tinggalkan rumah dgn baju diampaian.. Ampaian saya berbumbung jd x bimbg basah.. So far tak pernah lg ada bau hapak. Mmg saya happy dgn mesin ni berbanding mesin lama... Cuma kalau kerap guna setting cotton or dryer, baju cepat nampak lusuh sikit..

{ Kina } at: March 4, 2015 at 8:19 PM said...

Ye ke? So far mmg xde prob mcm tu. Kdg2 sy basuh mlm, terlupa nak sidai.. sidai esoknya still xde mslh. Kalo diampaian plak, mmg sy biasa tinggalkan rumah dgn baju diampaian.. Ampaian saya berbumbung jd x bimbg basah.. So far tak pernah lg ada bau hapak. Mmg saya happy dgn mesin ni berbanding mesin lama... Cuma kalau kerap guna setting cotton or dryer, baju cepat nampak lusuh sikit..

Anonymous at: April 29, 2015 at 8:44 AM said...

salam puan kina, bila baca special review ni makin berkenan saya dibuatnya..dah laa skrg ni Sengheng tgh promo utk washer dryer mcm puan ni..harga asal RM3,399, member save RM272 dan ada voucher RM200. oraitlaa kan..
persoalan sy..klu kita guna cucian penuh..adakah blh terus keringkan..ke kena bukak n tinggalkan 5 kg sahaja...

tq in adavance

{ Kina } at: April 29, 2015 at 1:15 PM said...

Salam... Haa.. Orraila tu.. Kira murah. Biasanya kalau muatan penuh, saya set basuh, bila dah siap keluarkan sikit supaya mesin tak.padat sangat. Nak senang, asingkan baju yang kita nak keluarkan dalam jaring (jenis kain nipis, getah dll), bila nak set drying, tarik aje jaring tu keluar. Saya pernah juga keringkan terus, bila dryer siap saya keluarkan kain2 yg keribg n tambah masa kalau masih byk yg lembab. So saya cadangkan kalau nak basuh dan terus keringkan, jgn letak padat2 sgt baju tu... :)

Anonymous at: June 16, 2015 at 3:41 PM said...

Salam puan kina..
sy dh beli washer dryer tp x pkai lg..kikiki masih study buku manual...tp musykil plak sbb hose drain perlu di letakkan dlm kedudukan yg tinggi...bkn mcm biasa..puan punya buat mcmtu jgk ke?

{ Kina } at: June 17, 2015 at 11:22 PM said...

Salam... Wahh!! dapat washerdryer baru ye... Mesti excited kan? A'ah.. memang macam tu. Suami pernah search dah kenapa macam tu,tapi dia lupa pulak apa sebabnya tu.. hehehe... Tapi betullah kedudukannya begitu.. :)

Post a Comment