ALKISAHNYA..

Tuesday, March 24, 2015
Kes di bawah ni wajar dijadikan teladan... hehehhe.. Alkisahnya saya menanak pulut untuk dimakan dengan rendang.  Bukan main excited bila tau rakan kesayanganku nak bertandang ke rumah!  Nervous you... buat semua benda serba tak kena jadinya!  Bila tengok pulut yang ditanak dah menggelegak, saya bukak & kacau.. Ehh.. airnya dah kering sedangkan berasnya langsung tak kembang!  Cepat-cepat saya tambah air.  A few times jugaklah benda yang sama berulang.. Until... saya tergerak nak cek balik bungkusan.  Ya Allah!  beras BASMATHI rupanya.. patutlah semacam aje pulut kali ni!  
Beras Basmathi yang disangka pulut!  Patutlah mentah walau ditambah air...
Nak tak nak, saya minta husband belikan pulut baru & beli sekali aiskrim vanilla untuk dimakan dengan brownie (Yummy!!).  So apa saya nak buat dengan 4 cawan beras basmathi yang dah ditanak dengan santan & garam tu??

A few days lepas tu, saya keluarkan 'nasi kuning' ni... Saya panaskan air kukusan yang ditambah daun pandan.  Kemudian saya tambah hirisan halia & nasi tu.  Kukuskan sampai masak & gaul-gaul supaya halia tu rata.  Alhamdulillah... Jadilah nasi lemak kuning... hehhhe.. Habis juga dimakan.... :)

Ni pula alkisahnya... memborong kain di Gulati's... English Cotton & Japanese Cotton offer pada harga RM2.50, RM3 & RM5.  Sungguh sesuai untuk kami yang tak berapa pro menjahit ni.  Bila hasil jahitan dah menjadi, barulah berani beli kain-kain mahal sikit... :)..

0 comments:

Post a Comment