HASIL PENAT LELAH...

Thursday, March 26, 2015
Sejak berkecimpung dalam bidang baru ni, saya kena betul-betul pandai manage masa.  Kalau nak ikutkan.. tugasan-tugasan yang sedia ada pun dah terkejar dibuatya.  Tapi kalau asyik beralasan itu ini, memang tak sempat!  Semoga saya terus bersemangat sampai bila-bila, bukan sekadar hangat-hangat tahi ayam... :P..  Yang bagusnya, bila saya sibuk menjahit, kuranglah sikit gatal tangan nak masak itu ini.  Kalau tak, tiap-tiap minggu ada je resepi baru nak di test.  Tak baik untuk kesihatan badan... heheeh.. (Badan dah makin bulat, silalah insap sikit ye!)..

Ni saja nak share, salah satu hasil kerastangan kami suami isteri lagi.  Baju ni jadi super special sebab kali pertama kami guna kain mahal!  Sebelum ni kami jahit kain-kain yang berharga RM5 ke bawah aje... heheheh...  Bila dah takde kain cotton untuk dijahit... Mulalah menggelabah jadinya.  

Saya pun apa lagi... paksa hubby potong kain lycra yang kami beli di Kamdar.  Denim lycra tu.. RM14.90/m.  Banyak kainnya (asalnya saya mintak 4meter aje) tapi 'terbeli' 6.5 meter,bidang 60.  Ni gara-gara kena ayat dengan Bossnya  yang offer free 1 meter (kain ni remnant & nampak renyuk teruk).  Dia siap bagi jaminan, kalau kesan renyuk tu tak hilang, boleh mintak refund.  So.. laju je saya sauk..( Dalam hati.. "Ehh.. aku ni tengah sawan ke apa? Mid Valley dengan rumah bukannya dekat.. kalau kedutnya tu kekal???")..
Mujurlah... bila dipotong & diguna, elok terletak aje kainnya... I lap U lah lycra! 
Baju Ila.. Baju tak berbahu macam ni dipanggil peasant.  Elok untuk beginner macam kami ni... hehehee...

Bila nampak hasilnya memuaskan hati... Laju je Baba potong kain ni untuk Tiha pula.  Oh ye.. kami dah bahagikan tugasan - study pattern, gunting kain ialah tugas tetap Baba.  Nampaknya Baba boleh jalankan tugas ni dengan cemerlang.  Part jahitnya, Mama lagi laju.  Walaupun Baba boleh jahit juga, tapi memang makan masa sebab Baba ni jenis 'berhalus'... Kalau menjahit, disetnya speed yang paling slow.  Mama pula... Maximum speed... Memang mencanak macam pro aje... hehehehe... (saya kan jenis nak cepat siap, mana reti nak buat slow-slow ni...). Lagipun kalau bagi pengkhususan macam ni lagi cepat kerja.  Baba akan makin cekap dengan tugasnya, Mama pun akan makin cekap juga. 

Kalau sapa-sapa nak belajar buat baju untuk beginner macam kami ni, nanti saya share kan link patternnya ye.  Tunggulah semua baju siap dulu, nanti kita story lagi... Nite!

0 comments:

Post a Comment