WAFFLES

Thursday, March 12, 2015
Selasa baru-baru ni kebetulan saya buka blog, tergelak tengok entry yang saya schedule kan untuk Rabu (WW) dah pun keluar... heheheh... Apsal topik WW keluar hari Selasa pulak ni??  Biarkan ajelah.. takkan nak tukar tarikh pulak kan.. 

Sekarang ni saya jarang ada freetime, biasa update entry seminggu sekali aje.  Then saya buat a few entries sekaligus.  Senang cket kan.  Malam ni ada a few kerja nak disudahkan (projek menjahitlah apa lagi..).. So curi masa mengadap blog kejap.  

Ini waffle yang saya buat 2 minggu lepas kot.  Budak-budak rumah ni, asal weekend aje, nak request pancakes.  Jadi kali ni saya tak share pun resepi buat waffle, tapi saya buat waffle ni guna resepi fluffy pancakes yang jadi favourite anak-anak dari dulu.  Cuma saya tambahkan esen vanilla untuk naikkan rasanya tu.  Lepas ni tak payah susah-susah guna resepi waffle dah.. hehehe... 

Haa.. nak kasi tip sikit... Ni cara shortcut saya buat waffle...
Ambik sesenduk adunan, letak atas waffle maker (jangan lupa panaskan & sapukan minyak ye).. pastu terus tutup.  Tak perlu ratakan pon...

Tadaaa.. dah siap!  Senangkan?  Dapat bentuk-bentuk yang unik sikit.  Untuk tau waffle maker yang saya guna ni bleh refer entry  ni
Ini resepi pancakes tu, yang asalnya dari Allrecepi...

Ingredients
3/4 cup milk
2 tablespoons white vinegar
1 cup all-purpose flour
2 tablespoons white sugar
1 teaspoon baking powder
1/2 teaspoon baking soda ~ k.nor letak secubit jer
1/2 teaspoon salt
1 egg
2 tablespoons butter, melted
cooking spray ~ optional

Directions
Combine milk with vinegar in a medium bowl and set aside for 5 minutes to "sour".

Combine flour, sugar, baking powder, baking soda, and salt in a large mixing bowl. Whisk egg and butter into "soured" milk. Pour the flour mixture into the wet ingredients and whisk until lumps are gone.

SELAMAT MENCUBA!








0 comments:

Post a Comment