SKIRT MUDAH & DRESS/BLOUSE (SESUAI UNTUK BEGINNER)

Friday, October 2, 2015
Dah lama tak share tentang topik jahitan kan.  Malam ni saya share sikit ilmu jahitan saya yang tersangat ciput ni.  Share supaya saya tak lupa & mudah nak refer balik di kemudian hari juga... hehehe... 

Cuti baru² ni saya curi² masa sikit untuk menjahit.  Antara yang saya hasilkan ialah peasant blouse untuk anak saudara (Izz), palazzo untu Tiha & Izz.  Blouse ni saya dah pernah buat sebelum² ni.  Adik request saya buatkan untuk Izz sehelai.  Kebetulan kain Denim lycra yang saya beli di Kamdar tu masih ada.  jadi saya guna lah baki kain tu.  Asalnya nak buat sepasang dengan seluar macam Tiha punya.  Tapi kainnya tak cukup pulak!  Kerja menjahit saya kali ni jadi tersangat mudah sebab dengan adanya pelbagai jenis Foot.  Bukan main seronok saya menjahit... Puashati sangat sebab jahitan dah makin kemas.  

Palazzo kanak²... Ni belum siap lagi bhgn bawahnya tu.  Saya tak share polanya sebab saya pun tekap dari palazzo Tiha yang sedia ada... Kalau nak jadikan seluar Aladdin, saya just jerut bahagian bawahnya tu.  
Ini contoh seluar Aladdin yang saya jahit untuk Izz menggunakan pola yang sama.  

Baju yang saya hasilkan kali ni digelar peasant.  Baju ni sesuai sangat untuk beginner kerana tak memerlukan pola yang susah & tidak berbahu!

Ini blouse peasant lengan panjang untuk Izz.  

Ni blouse peasant lengan pendek
 Kalau nak tau, baju peasant & raglan ni hampir sama aje bentuknya.  Yang berbezanya ialah pada lehernya.  Cuba perhatikan baju raya yang saya jahit kat bawah ni... Baju ni style raglan...
 
Baju style raglan - cutting nya sama juga macam peasant cuma lehernya tidak besar.  Kalau peasant lehernya besar & diletakkan getah.  Raglan.. lehernya muat² kepala aje. 

Raglan style - leher kecil tapi memerlukan sedikit kemahiran untuk kemasan leher.  

Peasant style - kemasan dileher hanyalah dengan melipat & dimasukkan getah.  Mudah bukan??

Peasant style... Kalau nak jadikan peasant tadi sebagai dress, just potong kain tu mengembang (supaya tak sempit di bahagian kaki) & potong ikut labuh yang kita nak.  Mudah sangat!  
 Untuk dapatkan pola peasant, boleh ambil kat sini ye.  Boleh masuk ke blog ini untuk lebih detail.  Saya pun guna free pattern yang diambil dari sini aje.  Cuma untuk raglan Suami dah pandai buat pola sendiri mengikut t-shirt aje.

Kat bawah ni pula basic skirt.  Inilah hasil jahitan pertama Baba sebenarnya.  Skirt ni tersangat simple, kejap pun boleh siap.  Untuk tutorial boleh masuk ke blog ini .. Boleh tengok betapa comel & kreatifnya dia buat basic skirt ni.  Bila kita rajin jengah blog macam ni, mesti bersemangat nak menjahit jugak... hehehe...
Topi kesayangan Misha ni... Dalam rumah pun dia pakai tau... 
 
Ini yang asal... bila nampak plain sangat, saya jahitkan lis berwarna purple pula di bahagian bawahnya tu... (sila belek gambar yang lain² tu)... 
Skirt ni lebih sesuai di jahit pendek.  Kalau terlalu labuh, nanti tak boleh kangkang sakan sebab saiz bukaannya kecik aje.  Basic skirt la katakan.  Nanti dah terror, pandai² lah olah sendiri.  Nak baut berlayer-layer ke... nak besarkan lagi ke.  Saya sendiri dah tak jahit skirt ni sekarang.  Ini masa awal² dulu aje.  Kalau dah makin confident nanti, bolehlah try potong skirt half circle or full circle pulak.  Haaa... skirt full circle ni memang cantik sangat.  Tiap kali jahit skirt yang kembang ni... hati & hidung Mama pun turut kembang setaman bila tengok kejadiannya yang cantik... hehehehe.  Yang ni kalau ada kelapangan saya share nanti² ye...


7 comments:

Anonymous at: February 1, 2016 at 5:03 PM said...

baju peasant tgn panjang tu sis guna kain apa ye?

{ Kina } at: February 1, 2016 at 10:23 PM said...

Yang peasant pinkish tu guna denim lycra beli di kamdar rm16/m bidang 60. Kalau raglan yg grey tu saya gunakan lycra crepe digabung dengan printed lycra beli di Gulati's rm25/m bidang 60.

Anonymous at: March 5, 2016 at 12:41 AM said...

Salam kina..nak tny, seluar aladdin izz tu, yg grip kat kaki tu guna lycra ape ye? Mcm mana jahit?

{ Kina } at: March 5, 2016 at 9:33 PM said...

Salam... Saya guna lycra biasa (yang licin tu, bukan yg cotton). Cara jahit main hentam keromo aje.. nak explain memang tak pandai. Tapi saya ada simpan satu url ni, ingat kalau ada kelapangan nak try jahit... http://bloomsnbugs.blogspot.my/2012/01/bottoms-up-part-7-aladdin-pants-sewing.html . Aladdin pants cara saya tu pula, kalau saya menjahit lagi, saya cuba buat tutorial ye. Tapi entah bila, saya tak pasti tau...

Anonymous at: April 17, 2016 at 9:32 PM said...

Assalamualaikum kina.
Kalau kina tak keberatan boleh tak ukurkan palazzo yang tekap tiha punya tu? Umur berapa ye sesuai pakai?

Anonymous at: April 17, 2016 at 9:33 PM said...

Lupa nk mention nama. Sy shida yg tnya pasal ukuran palazzo tu.. Mgkn kina blh reply kat wassap sy 0176572756

{ Kina } at: April 21, 2016 at 10:26 PM said...

Wsalam... Nanti kalau ada kelapangan saya bagi ukuran ye. Saya pun tak berapa pandai nak bagitau ukurannya tu. Umur yang sesuai dari 8-10 mcm tu... Tapi kelabuhannya tu boleh adjust jadi mungkin boleh pakai lama lagi dari tu...

Post a Comment