ATKINS - DADA AYAM GRILL DAN GORENG

Friday, February 3, 2017
Ni resepi untuk fasa induksi Atkins.  Kalau nak makan untuk tak buat Atkins pun ok aje.  Boleh makan menu macam ni dengan baked potato, wholewheat bread or wrap, whipped potato, Fries dan lain².  Dada ayam memang pilihan utama saya.  Sedap & senang!  Kalau di pasar, Dada ayam bahagian isi RM20/2kg.  Dapat 6 ketul isi bahagian dada yang amat besar.  Biasa saya akan marinade seketul dada aje & boleh makan untuk lunch dan dinner.
Dada ayam... Ini perapan dengan Sos Peri-peri Extra Hot Nandos.  Sos Nandos boleh makan kecuali yang bergula macam Ketchup.  Tapi sos Nandos memang kurang kena pun dengan tekak kita ni.  So... satu hari tu dah malas sangat, saya tuang sos Nandos dalam hirisan dada ayam.  Perap & grill atas pan.  Mak Aiiii.. Sedappp!!!  Serious you all patut try.  
 Lepas kejadian tu... Habis sos Nandos tu saya kerjakan.  Nangissss.. Nak beli lagi mahal pulakk.  Tak pelah... perap macam lain ajelah...

Sayur tu boleh tukar².. sayur celur, sayur grill, sayur goreng atau sayur mentah (salad, tomato dsbgnya).
Grill Chicken dengan Cajun Spice ni memang sah² dah all times favourite sekeluarga.  Kalau buat ni, saya kena makan sorok².  Kat rumah ni Ila dengan Ieqa paling gilakan ayam.  Ayam dalam sup ke, dalam mee² ke, memang tugas diorang habiskan sebab Baba, Tiha & Misha tak suka isi ayam dalam nasi goreng, mee & sup.  Tapi kalau saya grill macam ni... Alamakkk!!!  Semua datang terhidu² kat dapur nak spotcheck Mama masak apa.  Yang geng² tak makan ayam tu pun terpa sekali.  Matiii!!!
Apa lagi nak buat dengan dada ayam???  Kalau takde sangat bahan², grill dengan blackpepper & salt pun dah cukup sedap.  Kalau nak pelbagaikan rasa boleh tambah garlic powder, mixed herb atau apa jua herb yang ada.  Macam Paprika, chilli powder dll.  Saya suka grill dengan renjisan minyak (boleh guna apa² jenis minyak mengikut budget.. hehehe).  Alaa.. Atkins ni kan tak halang pengambilan lemak.  Tapi kalau you all nak buat diet kalori, lemak dan minyak ni tak bagus tau.  Sama juga dalam Atkins bila dah masuk fasa-fasa 3 dan 4.  Minyak dan lemak memang kena jaga ye.  Lemak/minyak ni boleh makan banyak masa fasa induksi aje (banyak pon jangan la over)..

Kat bawah ni saya buat Ayam goreng kunyit... Banyak ni dari seketul setengah dada ayam saiz gergasi ni.  Ni menu lunch kami semalam.
Bahan gaul - Saya letak garam, kunyit serbuk, cili serbuk, garlic powder (boleh tumbuk garlic biasa juga) dan lada sulah.  Kalau nak simpe garam & serbuk kunyit pon boleh.  Kalau banyak bahan macam ni aroma & rasanya lebih sedap

Potong nipis² dan goreng dengan api besar... 

Goreng pula sayur² dalam minyak tadi.  Kemudian saya tumis sikit bawang besar & gaul kesemua bahan tadi.  Kalau biasa saya letak sikit sos tiram masa ni tapi tak lulus Atkins jadi saya tak letak.

Ini portion saya untuk lunch.  Alhamdulillah.. tersandar kenyang!!!
Korang jangan tak percaya bila dah biasa makan macam ni sometimes kita naik bimbang.  Eh.. apsal rasa kenyang sangat ni?  Aku dah terlebih makan ke?  Mati la berat naik nanti.  Don't worry... So far selagi saya tak cheat memang berat menurun.  Cuma yang last² ada juga la statik, tapi dalam sehari or 2 hari aje.  Weight loss satu hal, sometimes takde weight loss tapi ada inch loss.  Ukurlah jugak part² mana yang kita nak kecilkan.  Kita boleh tau bezanya tu.

Satu lagi.. kalau makan tapi rasa tak puas... Haaa... ambik gelas teguk air kosong.  Teguk 2 gelas ke... Kalau saya memang akan rasa kekenyangan dan puas dah.  Maybe saya dah get use atau dah set dalam kepala macam tu ke tak tahu lah.  Janji kita cuba, sebab lain orang tak sama kan.


0 comments:

Post a Comment