ATKINS - KEROPOK LEKOR

Sunday, February 12, 2017
Sebelum letak resepi Atkins, ni gambar kenangan cheating terbesar saya masa buat Atkins.  Masa ni berat around 57 or 56 kg... Saya memang tak nak orang tau tengah ber Atkins.  Jadi bila Mak Mertua ajak anak cucu berkumpul... Saya terpaksa lah cheating.  Petang tu siapkan brownie 2 biji.  1 almond and 1 lagi choc chip sebagai topping.  

Tengah potong, teringat belum ambik gambar lagi... hehehe... Once potong... 2 ketul masuk mulut!!  Alaa.. tak kisah.. nanti sambung diet balik... hehehe...
 Malam tu saya makan Nasi Dagang pula.. siap bertambah² lagi!  Memang dah plan, malam ni nak belasah je tanpa rasa bersalah.  Esoknya saya timbang... Takdelah naik mana.. ada a few hundred grams aje.  Yang pastinya ketosis saya hilang sebab 2 hari pertama tu bukan main seksa, menggigil, sakit kepala & nak demam (ni kesan awal kalau saya nak ketosis).  Bila dah ketosis, esoknya semua jadi Ok balik.  Berat start turun semula, badan ringan dan tak rasa lapar.  Frankly saya rasa macam extra rajin bila saya dalam Fasa ni... Tak tau lah sebab kesan psikologi ke apa.

Maka terjawablah apa akibatnya jika anda cheating dalam fasa induksi ni.  Takdelah scary mana kan?  Kalau saya ok aje.  As long as lepas tu sambung diet macam biasa.  Kalau takat cheating kecil² macam termakan benda larangan dalam kuantiti sedikit, ketosis saya tetap ada.  Macam sekarang ni saya di fasa membelasah apa saja semula.  Kalau nampak berat reach 56kg... haaa.. saya kawal balik pemakanan.  So far ini ajelah cara pemakanan saya untuk kekalkan berat.  Coz saya tiap² hari suka testing masak itu ini.  Takkan nak tengok aje orang makan kan.  Tapi air manis saya memang tak sentuh pun sekarang ni.  Saya dah enjoy minum air without gula or coffee with stevia. Stevia pun saya tak ambil selalu.  Seminggu sekali dua aje.
Inilah sebabnya Wawan ajak ke rumah malam tu... Rupa²nya Tok Ki ada ole² dari New Zealand.  Dah sebulan anak cucu tak jumpa Tok Ki.  Datang² dapat souvenir dari Tok Ki... Alhamdulillah!!  Tok Ki memang selalu bagi souvenir tiapkali ke oversea.  Macam² dah koleksi budak² ni ada.  

Sapa keluarga besar untunglah sebab dapat banyakkk!!!.. hehehe... We all baru makan 2, ada lagi 4 jenis belum try.  Sedap!!!  Hancuss lagi diet Mama... hehehe...

Sebelum tutup entry malam ni.  Nak share satu lagi menu Atkins yang saya rasa sedap.

Keropok lekor simple gila dimakan dengan sayur²... 
 Nka buat keropok lekor ni senang aje.  Ambil isi ikan (saya guna isi ikan selayang).  Tak perlu buang tulang detail sangat sebab memang susah pun.  Janji masa kisar tu kasi halus (saya guna food processor).  Kalau you all tumbuk, asingkan tulang yang tertinggal lepas tumbuk lagi senang kot.  Isi ikan tu gaul aje dengan garam and perasa (jika suka) sikit dan goreng.  Bentukkan dan goreng sampai masak.  Jangan direbus dulu sebab saya dah test dua² cara.  Hasil keropok yang direbus dan digoreng tak kena dengan tekak cerewet saya ni.  Rasanya?  Not bad tau... Saya agak enjoy lah.  Kalau nak letak cheese dalam tu pun boleh aje.

Untuk family saya tambahkan sedikit tepung ubi untuk jadikan macam keropok lekor biasa tu.  Jadi semua orang boleh makan keropok lekor sama² kan???


Ni kali kedua buat.  Kali ni saya try rebus dulu dan kemudian goreng.  Hasilnya tak sesedap yang mula² saya buat tadi.  Menyesal saya rebus dulu.  Kalau nak tau, bakinya saya sedekah aje dekat Manja & The Kittens.  Suka bukan main kucing² notti kami tu... hehehehe... 
JOm diet!!!


0 comments:

Post a Comment