IDEA

Wednesday, September 13, 2017
Since dah lama sangat tak update blog.  Banyak sungguh gambar-gambar dalam phone.  Itu pun banyak sangat yang hilang.  Yang ada ni kira koleksi tah hapa² je.  Takpelah.. saya share aje, boleh jadi idea untuk sesiapa yang buntu tak tahu apa nak masak.

Bagi saya yang sedang ber Atkins ni, memang amat mencabar untuk menahan diri utk cut 100% karbo dan sugar.  Kali ni saya agak nekad sebab saiz badan makin membesar dengan jayanya.  Kalau nak tahu, walaupun kita dah diet sampai slim, tapi kalau masih mengamalkan corak pemakanan yang sama, pasti kita akan kembali ke berat asal juga.  Itulah hakikatnya.  Tapi dalam tempoh 6 bulan ni, saya dah enjoy makanan sepuas-puasnya.  Dah bulat balik, jomlah kita diet semula!.. hehehe.. Bagi saya nak diet tu, ok lagi.. nak maintain tu amat sukar.  Tiapkali nampak makanan best, pasti nak buat!


Masak Lemak Cili Padi Udang + belimbing buluh.  Sedap oiitt.. selama ni kalau buat tak makan belimbing tu, bila saya cuba makan.. Mak Aiii.. sedapnya belimbing yang dah hilang masamnya ni.  Korang kena cuba buat tauu.. 

Nak buat masak lemak ni senang aje.  Tumbuk/kisar cili padi dan kunyit, masak dengan santan.  Kemudian saya masukkan asam tu sampai agak-agak dah sebati dengan kuah then baru masukkan udang dan daun kunyit.  Kacangg.. 

Ini pulak sandwich anak-anak.. sandwich telur dan ayam.  Lepas buat sandwich ayam style macam ni, masing² dah tak pandang sandwich telur tu.  Nak resepi sandwich telur boleh cari kat entri lepas² ye.  
 Sandwich ayam pula.. Grill ayam (boleh renjis salt n pepper atau gaul apa² bahan kesukaan, saya guna rempah cajun).  Hancurkan ayam tadi, gaul dengan mayo serta perahan lemon kemudian perasakan garam dan pepper nya sampai menjilat bibir.  Fuhh.. berebut-rebut sekeluarga makan.
Yang takde sayur tu sandwich anak².  Yang Mama and Baba banyak sayur (salad, tomato) dan gunakan roti wholewheat

Buat dua bekas besar (hampir 3 loaves roti) tetap tak cukup... huhuhu..

Percubaan nak plating cantik-cantik.  Failed!!

Sunny side up.. ni breakfast simple.  Makan dengan roti.  Pecahkan telur atas pan yang diletak minya/butter.  Letak pepper banyak² dan tutup.  Kalau makan dengan nasi lemak pun saya buat macam ni.  Senang, sekali masak 3 biji terus
 Bawah ni mendonut.  Kali ni saya guna resepi humban² aje.  Takde telur dan guna tepung gandum 100%.  Alhamdulillah.. hasilnya not bad walau tak diuli sakan.  Sayangnya takde gambar kejadian donut yang dah bergoreng.
Kalau kuih terpenyek sana sini pastilah hasil tangan Tiha.  

Saya sibuk menggentel donut cheese dan donut coklat.. sedappp!!!

Ni cheesetart.. Tiha yang prepare kulit dan juga bahagian cheese tu.  Dalam cheesetart ni takde filling sebab we all tak suka cheesetart yang ada filling.  Yang kosong macam ni lagi sedap!  Ala-ala cheesecake rasanya

Ini baki roti wholewheat yang saya toast dengan butter then picit susu.  Suka betul anak-anak.  Habis diet pasti saya buat lagi.  Yang ni hasilnya belum perfect, nanti dah dapat hasil yang saya betul-betul puashati baru saya share resepinya

Buat donut kat kampung atas request adik ipar.  buat 1kg, ini aje yang tinggal!

Pau yang amat cantik kejadiannya

Saya amat puashati dengan pau kali ni.  Saya buat 1/2kg, memang tak cukuplah jawabnya.  Resepi ada dekat entri lama saya.  Habis diet.. siaplah kau pau!!

0 comments:

Post a Comment