MANHATTAN FISH MARKET DAN KISAH TOMPOK

Wednesday, September 27, 2017
Kami ke Manhattan Fishmarket ni lama dah juga.  Kononnya makan² sempena Anniversary.  Tapi sebelum nak cerita tentang Manhattan ni, nak ceritakan sikit kisah si Tompok kami, si anak kucing tunggal yang masih tinggal dengan kami.  Tengahari tadi, sebaik aje bukak pintu rumah, nampak Tompok terbaring di tepi pintu.  Nampak lemah dan diam aje.  Ya Allah... berdarah² badan Tompok.  Nampak luka kelaran yang amat dalam... mula² terdetik hati, dikelar orang.  Tapi bila saya amati.. ada 3 lubang yang dalam di atas peha, sebelah dalam peha (berdekatan perut) dan bahagian dada.  Cepat² saya angkat dan letak dalam rumah sebelum saya bergegas ke sekolah ambil Tiha dan Ieqa.

Masa saya angkat, Tompok menderam² ketakutan dan mengiau² kesakitan.  Tompok ni katogeri kucing bisu, mmg susah betul nak dengar dia berbunyi.  Dia paling suka menempel dekat orang.  Bila Tompok berkelakuan macam tu, pasti dia dalam kesakitan yang amat.  Masa sampai ke rumah, puas kami cari, rupa²nya dia menyorok dalam kotak (rumah kucing buatan anak²).  Saya cuba angkat, meraung² dia.  Saya cadang nak cuci luka dan sapukan antiseptik.  Saya bimbang luka yang besar tu terdedah dengan infection.  Tapi gagal.. Sepanjang hari dia tak bergerak langsung dari situ.  

Maghrib tu saya suruh Tiha offer dia air, bukan main banyak dia minum.  Kemudian kami bagi pula makanan lembut.. bukan main dia makan.  Oh.. Tompok tak larat nak berjalan rupanya.  Padahal saya letak nasi betul² depan kotak supaya senang dia nak makan.  Deep inside, saya tak pasti Tompok dapat bertahan atau tak.  Saya sendiri tak berani nak belek dan dia langsung tak bagi kami sentuh.  Ada sekali tu saya alihkan ekornya nak cek jika dia ada kencing kat kotak.  Terus dia meneram², mengiau kuat dan bergegas masuk ke bilik.  Padahal seharian dia terbaring lemah, bila nak sentuh, dia gagahi juga lari.  Maaf Tompok, Mama tak tahu macam mana nak bantu.  Harap² luka Tompok sembuh... 

Kami syak Tompok dicakar dan digigit Biawak.  Dia suka mengacau biawak yang masuk ke dalam pagar.  Sungai tepi rumah ni memang banyak biawak.  Kadang² bersaiz besar dah macam anak buaya.  Kami sendiri pun takut menengoknya.  Tapi si Tompok ni degil.  Kalau perasan dalam gambar, Tompok tengah tarik ekor anak biawak.  Saya snap gambar ni dari tingkat 3.  Jenuh dipanggil, dia abaikan aje.  Sebenarnya di sebalik semak tu ada lagi seekor sedang memerhati.  Tapi biawak tu terlindung sebalik daun pokok, tu yang tak nampak.  Kasihan Tompok.. pasti dia serik nak kacau biawak lagi lepas ni.
Dah habis kisah Tompok (walaupun dalam hati masih syahdu mengenangkan keadaannya).  Ni nak sambung kisah kami mencuba Lobster di Manhattan Fish Market.  Kami tertarik dengan offer RM158 set untuk 4-5 orang makan tu.  Kami juga teringin sangat nak makan lobster.  Pernah try makan di Wangsa Grill beberapa tahun sudah, sedap.. tapi portionnya teramat ciput.  

Mula kami di hidang dengan Farmer Soup.  Bila mula hirup.. saya sudah ada bad feeling dengan makanan kami yang seterusnya.  Anak² memang tak nak makan farmer soup ni.  Ada 4 mangkuk pulak tu.  Nak tahu apa rasanya?  Mmm.. macam soup menggunakan serbuk segera, kemudian diletak sagatan carrot mentah.  Serious.. the worst soup ever.  Sorry MFM..

Kemudian Aglio dan clam sampai.. Mujurlah ok cuma Aglio teramat pedas. Jadi saya dengan Baba aje yang makan.. Nyum..nyumm..

Ehh.. sessi membelek menu.. bukan main excited masing²



Sampai dah platters goreng² yang mengandungi bahan goreng².  Tepung salutan seafoods ni memang sedap.  Tapi agak kecewa kerana sotong tu terdiri dari kepala sotong semata², salmon pula di potongan di bahagian lelemak (saya tak boleh makan sebab rasa lembik dan berminyak).  Kemudian ada fries dan 3 jenis sos.  Kesemua sos tu ok la.. cuma agak manis.  Jadi Tiha perah lemon banyak².. atas makanan dan juga dalam dipping sauce tu..


Akhirnya Lobster pun sampai... Staff siap gunakan torch bakar cheese kat atas tu untuk dapat effect hangus.  


Maaf MFM.. saya terpaksa kondem makanan anda again... Lobster sangat hanyir dan tidak segar.  Lobster hanya dicelur didalam air dan diletak topping!  Itu saja.. nothing special!  The lobster also overcook so a bit rubbery and tasteless.  Sebelah Lobster tu pula Garlic Rice.. saya cuba sedikit... terus saya letak sudu ke tepi.  Maaf.. saya tak boleh telan nasi ni for another bite pon.  Terasa raw garlic yang amat kuat dan tekstur nasi juga hampir mentah. Anak² juga enggan makan nasi ni.  
 
Boleh katakan anak² tak kenyang pun malam tu.  Diorang pakat makan sotong celup tepung dan fries tu aje, share lobster sorang sikit dan si bulat ni happy menanti dessert.  Salmon yang bahagian lelemak tu pula Tiha aje yang larat makan. 

Inilah dessert yang dinanti bebudak ni.  Ada 4 cups semuanya.  Rasanya? Bolehlah.. seolah² aiskrim coconut, ada sedikit dried cranberries, di bawahnya ada applesauce dan atas nya tu ala² serbuk biskut (lupa la namanya).  

Mama and Baba pun tak kenyang sangat.. tapi takpe lah.. janji budak² ni happy.
Untuk Manhattan Fish Market.. Sorry.. You just lost our vote.  Kami pasti takkan datang lagi.


2 comments:

Anonymous at: September 27, 2017 at 3:53 PM said...

i pun tak suka MFM...tapi ada tempat2 yg OK...ada yg tak ok

{ Kina } at: October 4, 2017 at 11:03 PM said...

Mungkinla outlet ni yg very lousy kot. Dari segi layanan, very ok, tapi mknn memang tuuttt.. heheh.. Yang saya pergi ni MFM kat Melawati Mall, baru buka.

Post a Comment