CUCUR MANIS VIRAL

Tuesday, September 12, 2017
Tadi saya tengah buat entry tentang Anniversary hari tu yang tertunda.  Bila nak upload photo.. alamakkk!!  Memang takde pon photo dan video anniversary tu dalam list.  Gambar latest just cucur viral ni aje.. huhuhu.. Entah berapa banyak koleksi gambar saya yang hilang tak tahulah sebab dalam tempoh beberapa bulan ni lebuh 3x kot saya format hp dan bertukar hp.  Haii.. nasib-nasib...

Alang² dah ada gambar cucur viral, saya share resepi cucur viral ajelah ye.  Saya dah try 3 teknik buat cucur ni.  Teknik yang ni paling saya suka dan menjadi cantik :

2 cawan tepung gandum
2 cawan air (saya lebihkan beberapa sudu)
3 sudu besar gula
1/2 sk garam
1 sb minyak (optional)- saya prefer letak sbb rasanya lebih enak, tak melekit

* Didihkan atas api semua bahan kecuali tepung.  Bila air dan bahan-bahan tadi dah mendidih sakan, terus tuang dalam tepung.  Gaul-gaul sampai sebati dan boleh bulat-bulatkan dengan bantuan air (celupkan jari ke air) supaya tak melekat di jari.  Doh boleh ditindih-tindih, takde masalah...

Ni mama demo kat Tiha je.. nanti dia sambung la menggentel dan goreng.



Ni testing.. Mama yang bulat-bulatkan.  Lepas tu Tiha sambung goreng

Bila Tiha sambung goreng, banyaklah bisulnya sana sini..
Kalau nak tahu, memang sedap sangat cucur ni.  Luarnya rangup dan dalamnya lembut sangat.  Saya pernah buat masa kat kampung tapi jenuhlah nak menggentelnya.  Adik Ipar pun excited bertanya itu ini bila dah gigit sebiji kuih ni.  Nak gentel kuih ni kena licin kalau nak cantik dan enak.  Kalau menggerutu kadang-kadang cucur ni jadi keras (first time buat saya tinggalkan Tiha gentel dan goreng cucur ni, menggerutu dan keras hasilnya) tapi anak-anak makan sampai licin juga.. hehehe..


0 comments:

Post a Comment