JAPANESE COTTON CHEESECAKE

Sunday, September 24, 2017
Resepi ni dah banyak kali saya buat.  Rasa dan kejadian kek memang memuaskan hati tapi takde gambar yang proper untuk saya share.  Memangpun saya belum dapat setting yang perfect untuk kaedah bain marie dengan oven saya tu.  Kalau korang nak rasa keenakan Jaoanese Cotton Cheesecake ni (JCC) boleh cuba buat ikut resepi di bawah ni ye.  Resepi asalnya dari sini  dan saya copypaste balik dekat blog saya.

Japanese Cotton Cheesecake(JCC)
250g creamcheese (philadelphia)
6biji kuning telur
70g gula kastor
60g mentega
100ml susu segar
1sb jus lemon
1sk kulit parutan lemon @ lemon essence)
60g tepung kek
20g tepung jagung
1/4sk garam
2sk essence vanilla
6biji putih telur
1/4sk krim tartar
70g gula kastor
♡ Cair creamcheese sehingga lembut secara double boiler
♡ Masukan kuning telur dan kacau sebati
♡ Masukan gula (70g) dan kacau
♡ Masukan Susu segar dan butter yang telah dicairkan terlebih dahulu kacau sebatikan
♡ Masukan vanilla,garam,lemon jus,parutan lemon dan kacau
♡ Alihkan bowl dari "double boiler"
♡ Masukan tepung yg telah diayak kacau sehingga betul2 sebati tanpa berketul
♡ Menggunakan mixer masukan putih telur pukul sehingga berbuih masukan tartar dan pukul kelajuan yang tinggi dan masukan gula kastor sedikit demi sedikit pukul sehingga stiff peak (bertanduk)
♡ Masukan adunan meringue kedalam adunan tepung sedikit demi sedikit dan gaul secara kaub balik sehingga adunan betul2 sebati **awas jgn terlebih gaul dan gaul secara slowly sahaja.
♡ Alas dasar loyang dgn baking paper tanpa perlu griss sisi loyang.
♡ Masukan kek dalam loyang dan hentakan loyang untuk buang bubble..
♡ Bakar secara waterbath(air panas) suhu 150c-160c 70-80minit atau sehingga masak
**follow karenah oven masing2 yer
♡ Selepas masak renggangkan pintu oven biarkan kek selama 10minit(hingga sekeliling kek merenggang sisi loyang) dan terus terbalikan kek..
Note : kek sedap dihidangkan selepas simpan dalam peti sejuk 2/3jam..

Dah siap... 

Kek still suam... dengan tk sabarnya saya terbalikkan.. atas tapak tangan pulak tu!  Habis mendap.. hehehehe... Tu yang habis renyuk atasnya.  

Kek ni lemak² berkrim... rasanya tak berat macam cheesecake biasa.  Setakat sebiji ni kejap aje kami sekeluarga kerjakan

Boleh cuba buat ye guys!


0 comments:

Post a Comment