Kari Ikan

Monday, May 16, 2011
Saya gunakan telur ikan tenggiri utk masak kari...
Bahan tumis - 2 ulas bawang putih & 1 labu bawang besar, herba campur, rempah kari digaul secawan air.
Tahukah anda.. di awal² karier saya sebagai tukang masak tidak bertauliah (anak perempuan sulung la katakan), inilah masakan wajib saya setiap hari.  Sebabnya? Hhhmmphh.. ayah saya hanya berselera makan jika berlaukkan kari!!! Setiap hari, kari la menu pilihannya & setiap hari Ayah akan bawak balik ikan yang berbeza utk dimasak kari.  Ajaibnya.. hingga KINI.. Kari masih menjadi menu kesukaan Ayah kesayangan saya....

Akibat dari terlalu banyak memasak kari ikan, saya tidak pernah menjamah kari ikan utk beberapa tahun.  Saya juga akan 'berasap' jika hanya kari menjadi menu jika balik ke kampung.  Biasanya bila Ayah request kari ikan, pastinya ada lauk lain utk dijadikan menu tambahan sbb semua orang dah tak nak makan kari.

Nasib baik.. lepas kahwin, saya kena lebih kreatif memikirkan menu utk dimasak.  Tiap² hari kena perah otak nak masak apa. Mana tak peningnya.  Jadi, saya kembali memujuk diri utk memasak kari utk suami tersayang..ceewwaahh.. jgn hari² minta saya masak kari sudahlah!!!

Resepi kari ikan ni, ialah teknik masakan saya sendiri kerana seperti biasa, masakan Mak mmg cukup renyah utk saya applykan di dalam kehidupan yang serba pantas ni.. hehehe (sorry mak).  Resepi kari mudah saya macam ni...

2 ulas bawang putih
1 labu bwg besar 
1 sk halba campur 
(tumiskan dlm minyak, sikit je tau)

Gaulkan 1 bungkus  rempah kari (saya suka baba's) dgn 1/2 cawan air & masukkan dlm tumisan tadi
dan tunggu hingga rempah masak & pecah minyak

Masukkan ikan (agak² 2,3 org makan)& tunggu hingga ikan separuh masak

Tambah bendi (5 biji) & tomato (1 biji), 1/2 kotak santan & sedikit air asam jawa (agak² sbsr ibu jari digaul dgn sedikit air). Perasakan dgn garam & aji.

p/s - boleh tambah air lagi jika terkurang kuah.

Saya mmg tak miss letak halba campur semasa menumis, rasa mcm kari tak lengkap tanpa halba campur ni.  Kalau ada daun kari pon sedap & tumis dengan semua bahan ni.  

Saya suka gaul rempah dengan air supaya senang utk dimasak & pecah minyak, jika dituang terus dlm minyak, senang hangus.  Jika hendak kari yg lebih pekat, tumbuk bwng putih & merah 2,3 ulas & campur di dalam rempah tadi.

Bendi dan tomato bukanlah bahan wajib, tapi saya suka makan bendi & suka rasa tomato di dalam kari.  Saya biasa tengok org letak timun masak, terung & sebagainya di dalam kari.

Since suami suka sgt telur ikan tenggiri, kari saya biasanya tidak ber ikan.  Cara masaknya tetap sama, cuma tips terpenting utk masak telur ikan ialah, cucuk²kan telur ikan sblm dimasak.  Boleh gunakan toothpick, lidi.. (saya gunakan cake checker).. Kalau tak nak cucuk² pun takpe, tapi kalau telur ikan hancur & kari ikan bertukar jadi jeli, jangan kata saya tidak pesan pula ye (percayalah.. sbb saya pernah mengalaminya.. hehehe)



2 comments:

{ Zuwairi Aiman } at: June 8, 2011 at 9:31 AM said...

Salam kunjungan... blog menarik, senang2 singgah la ke blog saya ;)

http://www.zuwairiaiman.com

{ Kina } at: June 8, 2011 at 11:49 PM said...

Ok.. no problem.. :)

Post a Comment