Maggi@mee segera Goreng

Saturday, May 14, 2011
Ini bukan maggi tau.. saya guna ni mee telur yg dijual di pasaraya tu.  Rupanya sama mcm mee segera tu, cumanya tidak beperencah & teksturnya agak kasar & liat.  
Mee telur ni antara stok brg kering yg sentiasa ada si dapur.  Anak saya suka sangat makan any kind of noodles, bila dah takde idea sgt, saya akan masak mee ni, sama ada bersup or goreng.  Since mee telur agak kasar & keras, saya rendam sekejap dgn air panas atau rebus sebentar atas api.  Kalau mee segera tu, saya rendam dlm air biasa (air paip) tu je..

Dulu² saya kurg pandai masak mee segera goreng, hasil gorengan saya jadi lembik & kembang.  Makan sikit je dah muak.  Tapi lepas saya cuba beberapa kali barulah dapat hasil yg memuaskan hati.  Mee segera tu seeloknya dipatah²kan dan dihancurkan kemudian rendam aje dgn air paip sekejap.  Goreng dgn api yg kuat & tambah sedikit air jika terlalu kering & renjis kicap.  Jika hendak gunakan telur, pecahkan telur selepas bwg ditumis & keringkan telur tersebut sblm masukkan bahan lain.

Bahan² yg biasa saya gunakan.. bwg putih, merah, ayam, udang & carrot. Boleh tambah sayur lain atau bahan lain ikut apa yg ada kat rumah.  Halia tu saya saja eksperimen, frankly saya teramat menyesal sbb rasa & baunya mengganggu tekak saya!!! Tapi kalau korg suka, letak le..  
Saya tumis bwng putih & merah tadi, dah naik bau saya masukkan udang & ayam.. goreng² jap half cook sblm letak perencah.
Kalau guna megi segera yg dah ada perencah tu, tuang aje.. gaul² rata & masukkan mee segera & sayur. Kalau kurg rasa, renjiskan kicap sesuka hati.. hehehe..

Kalau tak nak guna rencah mee segera tu or nak buat rencah sendiri, gunakan saja sos tiram, sos cili & kicap.  Kalau nak pedas, ketuk/belah cili padi & gorengkan semuanya dgn mee.  Kalau nak guna cili boh pon boleh, tapi tumis dulu sampai masak sblm masukkan ayam, udang..etc tu.. nanti berbau plak cili tu.

0 comments:

Post a Comment