Kuih Cara (Gula)

Thursday, May 5, 2011
Dah lama saya masak kuih cara ni.. kuih ni favourite saya & hubby dulu², disebabkan sng disediakan, selalu menjadi menu bersama.. last², naik muak jadinya.  Bertahun² juga la saya x masak kuih ni.  Inipun saya buat sbb nak bagi anak² try rasa.  Suka pula budak² 2 org ni.  Tapi.. Mama & Baba still xleh nak hadap lagi...

Since dah lama sgt gambar kuih ni bertapa dlm hardisk, baik la saya upload kat sini.  Sblm ni ingat nak buat lagi sekali tapi (still muak lagi..)sbb aritu lupa nak anggar berapa byk air saya letak.  Main tuang² je.. patut la suami saya selalu cakap, saya patut rekod resepi sendiri so that senang saya nak refer bila² lupa.

Tapi saya ni malas sket bab² merekod ni, tiap kali masak saya still main cedok² & tuang² jugak!!! (inila akibatnya kalo x mendengar kata kan... hehehe). Tiap kali nak update blog, susahla plak nak buat anggaran.

Bancuhan kuih cara... kalau biasa buat, time kacau tu dah tau tahap kepekatan yg perlu


Bahan²

1 paket santan serbuk ( boleh ganti dgn 1/2 kotak kecil santan)
1 biji telur
2 cawan tepung
1-3 cawan air (nanti saya bgtau mcm mana nak agak ye)
1 sk garam
Gula - utk disudu ke dlm kuih.

Gaulkan semua bahan hingga sebati.  Air tu campurkan sedikit demi sedikit dulu.  Bancuhan cara lebih cair dari jemput².. agak² 2 cawan camtu.

Panaskan loyang, then tuang adunan cara dlm loyang & cedokkan 1 sk gula ke dlm adunan tu.  Tutup acuan & tunggu sekejap - 1-2 min je

Nak tau kuih cara dah masak ke belum, lihat di bhgn tengah kuih (kwsn bergula), warnanya bertukar jadi jernih seperti bhgn tepi.  Kuih juga nampak berkilat drp adunan asalnya.  


Bancuhan yg elok, gula terus tenggelam sebaik saja diletak atas adunan.  If gula terapung & cair di atas kuih atau lambat tenggelam, tambah air ke dlm adunan tadi.  Biasanya saya try 1 je dulu, bila bancuhan masak dgn cantik, baru saya start memasak.
Oooo ye lupa nak remind, acuan ni mesti dipanaskan di atas api & disapu minyak dahulu sblm tuang adunan atas tu.  In case kuih cara melekat, bersihkan acuan & panaskan semula.  Bila dah sure acuan betul² panas, sapukan minyak & boleh la mula memasak.

Jika terdapat air pada acuan, pastikan air tersebut betul² kering sblm disapu minyak.  Teknik ni juga berkesan utk kuali yg sng melekat jika menggoreng ikan & sbgnya.  Sentiasa pastikan kuali/logam tersebut betul² kering & panas sblm diletak minyak.  Insyaallah, gorengan atau kuih tidak melekat pada kuali/acuan.

0 comments:

Post a Comment