Dinner Malam Ni

Saturday, November 17, 2012
Mak aaii.. makan ke melantak ni?  Nampak seciput je saya letak sambal kan.. tapi sebenarnya kat depan tu ada sepinggan lagi stok sambal... (kih..kih..kih..)
Malam ni my laling takde lagi, dah 2 minggu jadi burung hantu mengadap projek yang tak siap-siap.  Jadi saya ambik kesempatan masak salah satu menu yang dia TAK NAK makan.. hehehe.. Nasi lemak!! Sebabnya.. dah almost 3 years dia mengadap nasi lemak cafe we all & menjadi pembungkusnya setiap pagi. Walaupun Nasi Lemak Kina Cafe memang well known atas kesedapannya kat area Bangsar Utama tu (ceewaahh) , tapi kalau dah hari-hari mengadap, maunya tak muak.

Lagipun saya nak mengelat juga sebabnya sambal bilis & rendang memang dah ada dalam peti.. hehehe.. tunggu menanak nasinya & topup dengan telur goreng beserta sayur (saya buat kangkung yang direbus dgn asam & garam).  Puashati dapat makan nasi lemak air tangan sendiri yang diidami (apedaa.. boleh mengidam air tangan sendiri, nampak sgt pemalas.. hehehe).

Nasinya saya bereksperimen dengan kombinasi beras biasa & beras wangi (1:1).  Hasilnya.. waahhhh cantik & berderai sungguh.  Boleh kutip makan sebijik-sebijik youu.. langsung tak patah.  Airnya saya guna sukatan 1 cawan beras:1 1/4 cawan air + santan.    Tadi saya masak 2 cawan beras & 1 cawan santan (Ayam Brand) ditambah dengan 1 1/2 cawan air (2 beras : 2 1/2 air + santan).  Kemudian tambah sedikit garam, minyak (1 sudu kecil), halia & daun pandan aje.  Tanak macam biasa.

Bab-bab santan dalam sukatan nasi, terpulang pada citarasa kita.  Kadang-kadang saya kurangkan lagi, ikut mood & stok.  Kadang-kadang ada baki santan, jadi saya perabis jelah apa yang ada.  Janji adjust bagi dapat nisbah 1:1 1/4.

0 comments:

Post a Comment