Tempahan Kek??

Friday, November 2, 2012
Adehh.. settle jugak akhirnya.  Walaupun rupanya memang.. ehemm...ehemm , tapi bersyukur sebab masih ada rupa bentuk kek... kekekeke (tgh gelakkan kek sendiri).  Ni semua gara-gara dapat panggilan emergency dari Mrs Sigh (owner kindergarten Tiha).  Dia request buatkan kek esok.. katanya dia terlupa birthday Najiba (saya pun tak kenal sapa.. hehehe), tu kelam kabut call mintak saya buatkan kek.  Saya ni bukan tak nak terima tempahan.. tapi.. saya cakap kat Mrs Singh, bab rasa saya tak bimbang, tapi bab deco.. ampunnn!!! Saya tak berani janji rupa bentuk kek tu macam mana nanti.. :P (ada ke?)..

Segannya nak deliver kek ni.. uuwwaaaa...
Kek coklat lembab ni saya pernah buat masa birthday Tiha yang lepas, memang habis licin sebijik dimakan kawan-kawannya.   Jadi saya pun guna resepi yang sama untuk kek Mrs Singh ni.  Chocolate Ganache pun saya defrost baki dari birthday kek hari tu.  Saya memang jarang buat kek, setahun 2, 3 kali aje pun.  Nak menghiasnya lagilah.. heeeee.. Cuma untuk tulisan tu saya google resepi cari butercream icing recipe.  Not bad rasanya, tak macam yang kat bakeri biasa, rasa marjerin & gula aje.  Suami saya cukup anti kek dihias dengan icing macam tu.. (memilih ye bang??).  Tadi saya bagi dia rasa sikit buttercream yang saya buat, dia cakap ok.  Haaa.. pass.. bolehlah saya simpan resepinya.  Dalam banyak-banyak resepi yang saya jumpa, saya cilok dari joyofbaking (nak detail, masuk sini ye) :

Confectioners Frosting Recipe:
4 cups (460 grams) confectioners sugar (icing or powdered sugar), sifted

1 cup (226 grams) unsalted butter, room temperature

1 teaspoon pure vanillaextract

4tablespoons milk or light cream

Assorted food colors(if desired)
* Saya buat separuh aje

Entah bila saya akan terror decorate kek, hanya tuhan yang tahu... :(



0 comments:

Post a Comment