Jangan Membazir..

Monday, November 5, 2012
Eskem apa ni? Nampak sedap je.. 
Jangan tertipu ye, bukan aiskrim tu tau.  Itu le cili kisar yang saya bekukan.  Dah, asyik basi je kalau simpan dekat peti bawah.  Jadi saya bekukan le.  Kalau nak pakai, saya ambik seketul dua, ikut pada keperluan.  Kalau nak bekukan apa-apa jenis liquid, ini lah teknik yang biasa saya guna.  Hatta makanan baby pun.  Bawang & bwg putih pun saya suka kisar banyak & bekukan juga.  Jadi bila nak masak, saya akan keluarkan bahan segar & bahan-bahan beku lain dulu sejam or 2 jam lebih awal.  Nanti boleh start memasak aje. Kalau barang-barang yg dry mcm rempah ratus takyahle dicairkan pula, boleh guna terus aje.

Oh ye, tahap membeku barang kat rumah ni unlimited tau, saya memang biasa bekukan doh, whipped potato, keledek rebus (jika keledek dah hampir tumbuh saya rebus & bekukan), kuah-kuah atau sebagainya.  Kuih-kuih beku & inti-inti beku pun banyak.  Bukannya apa, saya memang tak suka buang makanan, if tak larat nak abiskan dlm tempoh 3 hari saya bekukan.  Roti yang hampir expired pun saya bekukan, biasanya dlm seminggu dua habislah dimakan.  In fact kalau nak buat sandwich saya suka bekukan dulu roti supaya senang dipotong & tidak terpenyek.  Roti yang dibeku boleh dinyahbeku seketika & boleh dimakan seperti biasa atau biasanya saya toast roti tu untuk lebih sedap.  Dari segi tekstur dan rasanya memang takde effect yg fresh or beku.

Selain dari tu, spices-spices yang jarang dipakai, daun kunyit saya bekukan juga.  Biasanya suami saya beli di pasar, memang sekali angkut, seplastik besar. Mana la peniaga pasar tu nak sikit, lagipun harga memang berganda murah dari kedai runcit.  Jadi daun kunyit ni memang cepat menguning.  Tak sanggup nak membuang, saya bekukan.. nak pakai, keluarkan aje.  Kalau daun limau purut dan daun kari pula saya biarkan sampai mengering di peti bawah.  Saya guna macam biasa sebab baunya tetap semerbak walaupun kering. Ala-ala bay leave yang kita beli dekat pasaraya tu.

Bekukan makanan jenis cecair dalam bekas macam ni, senang untuk disimpan &  diguna
Since dah banyak sangat barang dalam peti beku saya akan labelkan mana yang patut.  Nama makanan & tarikhnya supaya saya tau mana dulu yang perlu dihabiskan.  Nama makanan pula perlu kalau susah nak identify apa barang kat dalam tu, mostly kalau bekas yang tak clear.  Tak kuasa ai nak bukak cek apa ada dalam bekas tu satu-satu.

Kalau kita pack elok-elok, banyaklah benda boleh sumbat dalam peti beku.  Jangan le, balik dari pasar, sumbat terus seplastik ikan, udang dll dalm peti tu.  Kalau ikan saya biasa transfer ke dalam plastik dan agih utk sekali guna, letak sedikit air (utk seafoods kekal segar) ikat dan simpan.  Udang sotong pun sama, saya pack dalam bekas kecik-kecik, agak-agak untuk sekali masak.  Then susun leklok dalam peti.  So bila bukak peti "MACAM-MACAM PON ADA!!"!!.. hehehe.

P/s : Amaran.... kalau takde peti beku jenis box tu, limited la sikit space nya kan... hehhe

0 comments:

Post a Comment