Fluffy Pancakes

Thursday, November 8, 2012
Asyik post fasal roti aje kan.. macam blog mari membuat roti la plak.. hehehe.  Orang tengah excited belajar, macam ni le.  Actually lunch saya makan nasi dengan kanak-kanak ribena ni macam biasa.  Tapi taklah snap gambar pun.  Lauk-lauk biasa aje, kari ikan, kurma telur, sayur goreng, ayam masak lemak cili padi, etc... macam orang lain jugak.  Tapi macam takde mood aje nak amek gambarnya.. sekarang ni saya banyak post resepi-resepi yang saya cuba dari orang lain aje.  Kalau menjadi & sedap, saya akan post kan kat sini.  Kalau tak sedap, saya diam-diamkan ajele.. hehehe.. Dah try resepi orang, tak nak komplen banyak-banyak.  Tak baik tau.. kalau tak sedap, takyah buat lagi dah, habis cerita.

Ok.. fluffy pancakes ni memang nampak menyelerakan.  Saya selalu buat pancakes guna resepi ni.  Tapi nak pula cuba cara baru, kot-kot lebih sedap ke.. Saya ambil resepinya dari sini .  Menurut Kak Nor, dia pun ambil dari sumber lain pula.. tak kisahlah kan, janji sedap.


Dapat banyak juga, tapi habis licin kena balun (lupa la plak berapa pieces)
Kalau nak cuba memang berbaloi.  Ini resepinya

Ingredients
3/4 cup milk
2 tablespoons white vinegar
1 cup all-purpose flour
2 tablespoons white sugar
1 teaspoon baking powder
1/2 teaspoon baking soda ~ k.nor letak secubit jer
1/2 teaspoon salt
1 egg
2 tablespoons butter, melted
cooking spray ~ optional

Directions
Combine milk with vinegar in a medium bowl and set aside for 5 minutes to "sour".


Combine flour, sugar, baking powder, baking soda, and salt in a large mixing bowl. Whisk egg and butter into "soured" milk. Pour the flour mixture into the wet ingredients and whisk until lumps are gone.


Saja gatai transfer dalam jug
Heat a large skillet over medium heat, and coat with cooking spray. Pour 1/4 cupfuls of batter onto the skillet, and cook until bubbles appear on the surface. Flip with a spatula, and cook until browned on the other side.


Jangan gelakkan pan saya ni ye.. banyak jasa ni.  Beli RM12.90 je kat IKEA 7 tahun lepas

Bila dah nampak bubble-bubble pecah macam ni, dah ready untuk dialih la nih

Okes.. dah alih, tunggu kejap dah boleh angkat.  Kalau pan yang tebal & masih  cun permukaannya, baru la  cantik kejadian penkek ni.  Kalau pan dah berkerak mcm ni, berkerak juga lah hasilnya.. hihihi..
Ok.. habis dah topik penkek.  Pasni kita cerita pasal roti balik.. kakakaka... nasiblah kalau ada yang muak tengok rooottiii je kat sini.. :P




0 comments:

Post a Comment