DONUT SURIA

Friday, September 12, 2014
Sebelum share resepi donut suria yang dah berkurun saya simpan ni... Meh kita tengok inti sardin yang saya dah buat.  Asalnya sardin ni dijadikan pencicah roti naan untuk berbuka.. Ye.. ini entry tertunggak.. hehehe.. Menu bulan puasa yang belum saya share kat sini.  Sedap sungguh sardin ni dicicah dengan roti naan.  Baki sardin tadi saya ingat nak jadikan inti pau goreng pula... 
Baki sardin yang bakal dikerjakan... Kuah sardin ni ialah kombinasi kuah sambal & sardin yang digabungkan dengan kentang.. sedap!
Untuk donut kali ni, saya gunakan doh donut suria yang pernah menjadi fenomena suatu ketika dulu.  Saya katakan sebagai fenomena sebab hampir semua blogger makanan dah cuba bertahun yang sudah.. Saya je yang asyik ketinggalan bas!  Resepinya saya paste kat bawah nanti ye... :)

Doh yang dah diintikan dengan sardin tadi

Haa.. jangan pelik dengan rupa donut ku... Ini hasil tangan Tiha.. "nak buat pretzel" katanya.. Lantaklah... korang adik beradik yang nak makan.. 

Haa... nampak betapa gebunya doh ni bila digoreng.. Bahannya pun simple aje
Beberapa hari lepas tu saya ketandusan idea campo kemalasan juga nak buat kuih... Jadi saya keluarkan donut berintikan sardin tadi.  Since masa membolakan pau tu saya tak terror... banyak yang kebocoran.. Kalau digoreng mesti makan minyak kan.. Jadi sebagai seorang tukang masak yang terlebih kreatif.. maka....

Pau goreng yang dah jadi pau bakar... hehehe...

Namun doh yang dibakar ni tak segebu pau goreng.. Tapi still acceptable...
Begitulah kisah donut suria saya yang takpon berupa donut.  Bagi saya doh ni memang gebu, cuma rasanya plain tak selemak donut yang menggunakan water roux tu..  Next time saya akan upkan kandungan gula & susu tepungnya sesuaikan dengan citarasa kami...

Resepinya..

BAHAN-BAHANNYA :-)
3 cawan tepung gandum
3 camca besar susu tepung (bakal ditambah)
3 camca besar gula halus (bakal ditambah)
3 camca besar lemak sayur (shortening)
1/2 camca teh garam (yang ni mat tambah sendiri)
200 ml air suam*
2 camca teh instat yeast*(*disatukan dan biar berbuih)
Sedikit lagi air (extra)

CARA MEMBUATNYA :-)

Satukan tepung gandum, susu tepung, gula halus, lemak sayur dan garam. Kacau rata. Tuang bancuhan yeast + air suam dan gaul rata hingga menjadi doh, jika tak cukup air, tambah dengan sedikitlagi air. Uli hingga licin dan tidak melekat di mangkuk adunan.
Canai doh tadi dan terap dengan acuan donut, alih ke dalam dulang yang telah ditabur sedikit tepung, buat hingga siap. Biarkan 30 minit hingga naik (mat biarkan 45 minit).
Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan, angkat, toskan dan letak atas paper towel. Gaul donat dengan gula halus atau hias ikut suka...menghasilkan kurang lebih 17 biji donat...


0 comments:

Post a Comment