SOTONG CELUP TEPUNG

Monday, September 22, 2014
      
Sotong celup tepung yang sedap
Ni kali kedua saya buat sotong celup tepung.  Memang sedap & mudah!  Teknik ni saya dapat lepas memerhati Show Cake Boss buat.  Tapi saya dah ubahsuai sikit... Bahan utamanya semestinya SOTONG!

 Bahan² nya :

Sotong
Sedap rasa atau garam & lada sulah
Telur (dikocak sedikit)
Tepung gandum
Baking powder (sikit aje)
Garam
Black pepper
Paprika atau serbuk cili atau rempah kari

Mula² basuh & potong sotong (saya gunakan gunting).  Saya letak dalam penapis (supaya semua airnya turun) dan gaul dengan sedap rasa (jika tiada boleh gaul dengan garam & lada sulah).  Kemudian saya gaul dalam telur yang dikocak sedikit. 

Untuk tepungnya pula saya gaulkan tepung gandum, sedikit baking powder, black pepper, garam & paprika (boleh ganti dengan serbuk cili atau rempah kari).  Gaul aje sotong tadi dengan tepung sampai kering/menyaluti keseluruhan sotong. 

Goreng dengan api yang kuat sampai tepung garing aje tak perlu lama² untuk elakkan sotong menjadi liat.  Sedap!  Memang berebut² kami sekeluarga makan. 

Kat bawah ni menu ulangan... maklumla dah lama tak share makanan kat sini kan...

Cream puff kelmarin.. sudah selamat masuk perut semuanya... Resepi saya gunakan Cream Puff II

0 comments:

Post a Comment