KEREPEK NGARKU / SENGKUANG CINA / ARROWHEAD

Tuesday, January 27, 2015
Bila anak tak sihat, memang Mama tak senang duduk.  Saya rasa ibu-ibu yang lain pun sama la kann.. Selepas lebih 2 minggu Shumaila dilanda selsema, berkahak & batuk... Hari ni barulah nampak keadaannya makin ok.  Masa awal-awal tu saya tak bawa pun ke klinik sebab nampak batuknya taklah teruk.. tapi last week makin menjadi-jadi batuknya.  Menjelang pagi aje, batuk berterusan tanpa henti! Kesian betul bila tengok keadaannya tu.   

Mulanya saya bawa ke Pakar Kanak-kanak Desa Melawati.  Pendek cerita, banyak benda yang buatkan saya hilang keyakinan kat Dr tu.. Last-last kami kembali ke Pakar anak-anak yang biasa kami pergi dari dulu (sejak Tiha baby lagi) walaupun cajnya memang lebih mahal & jaraknya jauh dari rumah.  Tapi saya memang sangat puashati dengan cara Dr ni handle kes anak-anak.  Syukurlah.. lepas jumpa Dr, baby dah tidak batuk teruk & boleh tidur lena.  Hari ni selepas 2 hari.. baby Ila (or kami gelar gorilla.. hehehe).. dah mula mengganas.  Lama betul Mama tak tengok dia bergolek sana-sini main sorang-sorang macam ni.  Lega hati Mama..

Sabtu lepas kami menghadiri majlis perkahwinan sepupu suami yang dibuat di Villa Aromatika, FRIM.  Terkesima saya tengok keindahan pokok-pokok kat dalam tu (saya rasa spesis balak).  Nampak menarik sekali untuk dijelajahi.. hehehe.. InsyaAllah.. jika umur panjang, kami akan kembali ke sini.  Bolehlah saya share apa yang menarik dekat situ.. 

Panjang sikit intro kali ni.. Maklumle.. skrg ni jarang-jarang sekali dapat update blog.  Mood nak mengupdate pun kurang sebab takde menu baru yang saya sajikan.  Banyak spend masa meneman baby gorilla Mama sorang ni.. Walaupun dia tak melalak, tapi tetap nak berteman.  Jadi terpaksa la Mama layankan aje.. 

Malam ni bila nampak dia tidur nyenyak, saya pun mulalah ke dapur.  Excited nak try buat kerepek ngarku yang katanya amat sedap tu.  Ahad lepas saya beli hampir 2 kilo arrowhead ni di Aeon AU3.. Entah ok ke tak, saya pun tak tau.. main rembat aje.. hehehe.. Harganya RM2.80/kg.  Jom kita tengok apa yang terjadi tadi...

Arrowhead yang bersedia untuk dilapah... Ehh.. cane nak buat ni ye?  Saya kupas kulitnya nipis-nipis aje.  Rupanya amat lembut/rapuh tekstur sengkuang ni ye.  Mesti rangup kalau digoreng ni kan??


Dah kupas.. Saya basuh & campakkan dalam Food Processor aje.  Kalau takde food processor, memang takdenya saya rajin nak buat.. heheheh... Saya memang tak pandai (ke malas??) nak sagat menyagat ni... MAsuk FP.. ttrrrrr... sekali je.. siap!.. :P

Selepas digoreng.  Saya capai 1, masuk ke mulut... Ya Allah.. sedapnya.. lemak-lemak manis!  Tak perlu letak garam or any flavouring.. I really like it this way...
Malangnya.. hanya sebanyak ni yang berjaya digoreng malam ni.  Tengah syok menggoreng & berwassap dengan boipren.. baru terperasan minyak gorengan semakin kurang rancak.  Saya kuatkan api... ehh.. makin makan minyak jadinya.  Laaa.. gas habis!  Dalam kelam kabut tu, gas back up pulak buat hal.. Jenuh saya masukkan kepala gas, tak jugak berjaya. 

Adeh.. terpaksa surrender dulu lah nampak gayanya.  Kena tunggu boipren I balik dulu.  Kudrat wanita ku tak mampu menyelesaikan masalah ini.  Habis rosak 1 batch gorengan tu sebab tarlalu lama terendam dalam minyak sejuk.. sob...sobb.. takde rezeki la namanya tu kan.  Baki sengkuang yang dah disagat saya simpan dalam peti ais aje.  Harap-harap tak lebam sangatlah rupanya bila digoreng esok ye...


0 comments:

Post a Comment