ATKINS - CAULIFLOWER PIZZA

Friday, October 27, 2017
Ini antara resepi Atkins yang simple dan saya suka sangat.  Topping nya boleh dipelbagaikan ikut apa bahan yang ada.  Saya dah hampir sangat capai target, jd saya tak berapa kisah sgt berapa carbs saya ambil.  So far saya ok aje dengan pemakanan Atkins ni.  Agaknya dah terbiasa dan rasa selesa bila tengok badan sendiri di cermin.  Frankly saya takut sangat nak start makan menu biasa sebab bimbang lupa diri dan kejap je badan naik semula.  Tu kali ni saya lengah-lengahkan proses induksi saya.  Walhal saya patutnya settle induksi berminggu-minggu yang lepas!  So far berat saya di paras 54kg,  Tiapkali weekend biasanya berat akan naik almost 1kg, bila weekdays berat akan turun 2 or 3 kg.  Ada sesetengah weekend berat saya naik 2kg.. Jadi berat saya berlegar-legar di sekitar ini aje sejak beberapa minggu lepas. 

Ok.. back to recipe.  RAsanya macam dah pernah share.. tapi kali ni saya share lagi sekali la kot.. hehehe 

Sagat cauliflower sampai halus (saya guna chopper) then perasakan dengan garam, paprika, blackpepper dan parmesan.  Oh ye.. telur jangan lupa.  Sebiji aje dah cukup kalau base yang kecik.  Telur ni fungsi dia untuk melekatkan cauliflower tu, PArmesan tu pon sama selain menyedapkan base ni


Padat-padatkan dan leperkan menjadi base.

Saya bakar sekejap pada suhu 200c, selama 20minit.  Bila nampak base ni kekuningan ok le tu.  Jangan kurang masak, nanti rasanya tak sedap

Tabur topping.. isi ayam ke, daging, seafoods dll.  Boleh juga letak hirisan tomato, capsicum.. Then tabur mozarella

Bakar semula sampai cheese cair
 Nak belanja gambar saya sebelum start Atkins, gambar masa wedding Adik 9/9 hari tu.  Nampak tak saya yang berdiri paling kanan tu.  Fuhh.. terkujat tau nampak gemuk macam ni.  Masa ni berat saya 61kg.  Saya pun dah makin rimas tiapkali tengok badan sendiri, tak selesa sangat.  Sebelum makin teruk, eloklah saya bertindak

Gambar minggu lepas... masa ni berat hampir 53kg.. seronok sangat bila dah ada pinggang!  Tiha siap merayu-rayu nak join atkins sbb dia cakap Mama dah ada pinggang!!! hehehe.. Saya tak benarkan sebab dia tak makan sayur!! Nak buat diet ni kena kuat makan sayur!  Kalau asyik makan protein aje, itu yang bahaya tau.

Ni on the way balik kl.. Saya makan bihun.. makan bubur asyura dll pemakanan cheating.. berat saya naik 2kg.. hehehe... Tapi saya relax aje.. Takpe.. i sambung diet lagi.. 
Ehh.. korang takut ke bila dengar saya mention cheating sikit-sikit naiknya banyak?  Ada sebab tau kenapa jadi macam tu.  Jadi kalau korang nak fast result jangan cheating ok.  Susah nak ketosis balik tau.  Macam saya, dah faham dengan badan sendiri jadi dah tak kisah sangat.  Kenaikan tu jadi atas banyak faktor tau.  Tapi saya tak pandai nak explain dan tak sempat nak bercerita panjang lebar macam dulu-dulu.  Dapat update blog pun dah cukup bagus! Nak tau lebih detail, join group Kelab Diet Atkins ( KDA) di FB ye


0 comments:

Post a Comment