KECEWA LAGI

Thursday, October 19, 2017
Saya baru aje nak habiskan post tentang Majlis Penutup Para Games yang kami attend.  entah macam mana, saya dah terdelete semuanya tanpa sengaja... UUwwaaaa... Dahla kepenatan, tapi gagahkan diri buat entri untuk minggu ni.  Hilang mood nak post 3,4 kisah malam ni...

Saya agak sibuk hari ni sebab menyediakan makanan untuk tetamu.  Menu simple aje tapi saya ni bila nak cepat, ada ajelah peristiwa yang tak diingini terjadi.  Antaranya doh Cinnamon Rolls saya keras!  Jenuh juga saya alter sana sini tadi.  Naib baikla lepas tu dia naik dengan jayanya.

Menu pilihan malam ini.. Nasi Lemak.  Of course lah saya takleh makan.  Tapi takpelah, asalkan semua orang happy.  

Telur goyang.  Sebenarnya ada teknik untuk dapatkan telur mata yang cantik.  Ni pon kurang cun sebab saya nak cepat tadi.  Tapi guna teknik ni matanya cair sebab tak perlu dibalkikkan.Sayangnya tak berapa cukup licin aje tadi ni.  Teknik ni saya dapat pun bila tiap-tipa hari kena buat telur mata goyang masa saya jaga bahagian dapur Kna Kichen tahun lepas.  


Rendang Ayam

Sambal Telur
 Ada juga sambal Bilis, Bilis goreng (ditambah bawang dan cili)  dan Timun.

Kemudian saya buat Cinnamon Rolls. Kebanyakan tetamu memang expect saya buat roti..atau apa-apa menu seangkatan dengannya. Kebetulan sapuan atas Cinnamon Rolls nimasih berbaki dalam freezer,jd laju aje saya decide CR as menu ta,mbahan malam ni.
Baru siap potong dan sinaikkan

Dah ready untuk dibakar
Gambar yang dah siap belum ada dalam Google photo... nanti saya letak ye.  sebelum buat Cinnamon Rolls, saya buat Popcorn.Dah lama anak-anak request.  Ada tetamu,best sikit dapat makan ramai-ramai. Nak masak popcorn senang aje, boleh cari di entri saya yang lepas ye.  Memang grenti sedap hingga menjilat jari
Cara nak buat Karmael saduran Popcorn pun senang aje.. cairkan seketul butter

Masukkan 2 cup gula perang (brow sugar)

Masak hinga sebati, tutup api, masukkan vanilla essencedan 1sk baking soda.  Haa.. nanti dia jadi camni.

Gaul dengan popcorn kosong... Popcorn ni saya buat banyak tau.. 250gm. Kadang-kadang saya campur cornflakes, nut or pretzel masa menggaul ni..

kemudian di bakar pada suhu 150c selama 30minit untuk kerangupan yang berganda.  Saya kena bakar 3x  sebab tak oven

Siap!!..siman dalam bekas kedap udara
Untuk masak 250gm popcorn kernel (biji jagung yang blum masak)...

Letak 180ml minyak dan panaskan. Campakkan beberapa biji corn kernel, bila corn tu meletup, boleh tuang kesemua corn tu.  gaul rata dan tutup dengan penutup.  Tunggu aja sampai popcorn tu habis meletup dan buka.  Siap!!!  Kena pakai periuk atau kuali berpenutup yang besar tauu.. corn tu akan mengembang berkali-kali ganda.  Kalau nak try buat sikit, masuk ke link saya bagi kat atas tadi tu ye.

Dah penat.. nak rest!  Nite all

2 comments:

{ adda syuhada } at: October 19, 2017 at 9:51 AM said...

Singgah. Lama tak komen kat sini.. :)

{ Kina } at: October 25, 2017 at 11:01 PM said...

thx sudi singgah ke blog buruk saya ni.. :)

Post a Comment