ATKINS - GRILL CHICKEN WITH CREAMY SAUCE

Friday, November 10, 2017
Muak asyik makan ayam tanpa gravy atau bersos nandos.  Kali ni saya masak pasta ala carbonara untuk anak-anak dan bolehlah kami berdua menempel juga.  Sedap.. Seketul ayam bahagian whole leg tu pun tak cukup.  Tapi saya selalu pesan my hubby, berpada-padalah dengan protein.  Tau lah tak ambik karbo, tapi jangan lampiaskan nafsu makan tu dengan protin.  Makan sayur hijau banyak-banyak.  Barulah diet yang sihat..

Oh ye.. saya sudah declare bebas dari induction.  Saya dah pun start ambik carbo dari weekend lepas.  Berat terakhir sebelum saya tamatkan fasa induksi ialah 53.8kg.  So far berat masih menurun walaupun saya dah makan menu-menu biasa.  Hari ni berat saya mencecah 53.2kg!  Mungkin baru habis induksi, pemakanan saya masih di skala sihat.  Air manis pun tak minum walaupun saya makan nasi briyani at 10pm last nite.. hehehe.. saya breakfast dengan pulut sambal dll.. So far so good.  Tapi lama kelamaan pasti berat akan naik juga kalau tabiat ni tak boleh dibuang kan.  Masa tu baru terhegeh-hegeh nak induksi balik.. :P


Sangat sedap dan terlajak creamy.. hehehe.  uht cream kalau nak makan, bersukat ye..

Yang ni pasta anak-anak.. saya jarang beli pasta spaghetti sebab susah anak-anak nak makan.  Kalau jenis panjang-panjang pon saya biasa blikan diorang vermicelli.  
Ini cara saya grill ayam.  MAcam biasalah.. nak letak apa pun spicenya tu.. ikut apa bahan yang ada di dapur dan tekak masing-masing lah ye.  So far selain dari cajun, saya suka perap macam ni aje..
Saya mintak suami belikan bahagian chicken chop (debone wholeleg) untuk dapatkan bahagian ayam yang juicy dan garing.  4 ketul sebab untuk lunch and dinner.  2 saya masak tengahari, malam tu nak makan baru saya grill lagi.  Saya tak suka makan makanan yang sejuk! Ayam ni saya letak garam, blackpepper, paprika dan garlic powder.  Paprika tu letak lebih sikit.. Suka sangat dgn bau smokey pada paprika tu.. 

Saya suka rnjis sikit olive oil masa memasak.  BAru ada crispy sikit dan tak dry. Ayam jangan dimasak lama.. grill atas api besar, bila tengok separuh bahagian ayam dah memutih, boleh terbalikkan.  Bila nampak ayam dah keluarkan minyak dan air pun berkurang.  Angkat terus ye... Bila grill ayam, daging, udang dll tu, saya pastu grill sayur juga.  Jadi bolehlah sayur tu tumpang sisa-sisa grill dan rempah tadi.  Kalau nak lg umpph.. renjis lagilah blackpepper dan salt dalam sayur tu.. Yummehh!!  
Masak grill ni takle limited kepada ayam aje.  Saya biasa juga buat dengan udang, daging atau sotong.  Kalau ada salmon pon sedap kan.. (tapi saya tak buat sebab saya tak makan salmon..hehehe).  Menu ni kalau tak buat atkins pon boleh aje.

ehh.. lupa pulak creamy sauce tu macam mana nak buat :

1 labu bawang besar
3 ulas bwang putih
*Tumis dalam butter dan sedikit minyak (saya guna olive oil).  Kita campur supaya butter tu tak burnt ye. 

Fresh button mushroom (potong nipis)
*masuk dalam bawang tadi.. masak sampai cendawan bertukar warna kehitaman dan kering airnya (sautee)

Tuang 1 kotak (atau lebih) uht cream

Perasakan dengan parmesan cheese atau apa-apa cheese, stok ayam (jika suka), blackpepper dan salt.  Kalau letak stok ayam/cheese mungkin dah tak perlukan garam

* boleh tambah sosej atau isi ayam juga kalau suka.  Resepi ni sama aje dgn resepi cream of mushroom dan inti chicken pie.  Original carbonara kita gunakan kuning telur.  Tapi resepi ni saya tak letak.


2 comments:

{ adda syuhada } at: November 10, 2017 at 12:09 PM said...

mesti sedap ni...

{ Kina } at: November 22, 2017 at 12:52 AM said...

Sedappp.. Nak ikutkan seketul pun tak cukup.. hehehe. Tapi kena kawal diri jugakla. Bimbang jugak nak belasah protein banyak-banyak.. hehehe...

Post a Comment