DONUT

Wednesday, November 1, 2017
Lama juga saya mendonut ni.  Hampir lupa pun apa saya letak dalam doh tu.  Sekarang saya meroti main campak-campak aje, mmg susah sikit nak recall resepi.  

Donut huru-hara. Buat dalam terkejar-kejar.  
Masa mendonut ni, saya ada ambil tempahan makanan dari jiran berdekatan.  Dia mintak saya hantar kat anak-anak dia by 10 a.m.  So by 8.00am saya dah bersedia memasak menu lunch dan juga donut. Dalam keadaan terkejar-kejar tu, dah hampir siap ulian, baru teringat yang saya lupa letak yis! Patut la lain macam aje rupa doh saya.  DAh sedar tu baru la saya letak, dah rugi masa ulian.  Doh dah siap teruli jam 9 mcm tu kot.  Aduhai.. nak rounding lagi, bentukkan, spoof dan goreng pula!  Siap membentuk, dah hampir 9.30.  Nak tak nak 9.55 saya goreng donut.  Mujurlah ok walaupun boleh tunggu sikit masa lagi untuk hasil yang lebih memuaskan.

Baru siap rounding, jenuh juga ni sebab buat sorang-sorang.  Asst saya kat sekolah nu.  Biasa dia timbang, saya rounding.  Lecehnya rasa nak buat benda-benda remeh ni.

Dah siap rounding, saya leperkan dan tebuk lubang.  Saya tebuk guna lubang nozzle aje.  Doh kali ni saya guna tepung gandum biasa sebab 2 bungkus tepung high protein saya rosak gara-gara lama tak meroti.  
 Ini resepi saya pada hari tu (saya agak-agak ye)

225ml fresh milk
1 biji telur
8 sb gula
1/2 sk garam
3sb marjerin/butter
3sb shortening
500gram tepung gandum (boleh gabungkan tepung)
3/4 sb yis

Masuk bm, uli kesemuanya.  Kalau ulian tangan gaul bahan kering dan campur bahan basah.  Uli sehingga doh elastik.

Timbang doh 30gram, rounding lawa-lawa.  Dah siap, rehatkan doh dan tekan sedikit sebelum tebuk lubangnya.  Rehatkan lagi doh sehingga double, sedia digoreng.

Goreng dalam api sedang. 



Selamat mencuba!

0 comments:

Post a Comment