STOK MEMASAK

Wednesday, November 8, 2017
Kalau siapa yang tahu cara saya, pasti ingat yang saya amat sinonim dengan projek beku membeku.  Habis semua stok makanan saya bekukan.  Kerja jadi mudah, freshness terjaga.  Simpan setahun pun masih ok kan..

Ni antara stok daun pandan (dilipat), daun kunyit (dicarik), daun bawang (dihiris), daun sup (dihiris), halia (dihiris), lengkuas (dihiris), cili padi dan bawang putih yang dah dikopek. Stok ni sentiasa ada supaya senang kerha-kerja memasak.  Banyak lagi stok-stok yang boleh dibekukan seperti serai, daun limau purut, daun kari dllnya tu.
Saya tak rendam dalam air sebab lebih mudah untuk kita ambil.  Semua daun-daun ni dah dibasuh dan diasingdari tangkai siap-siap.  As usual semua ni tugas asst chef saya, Tiha.  Bila nak memasak, saya ambil aje banyak mana nak pakai.  Tak perlu nak defroze bagai... boleh tarik-tarik aje dr bekas tu.  Sebenarnya kita tak boleh pun cairkan dan bekukan semula apa-apa bahan dari peti beku.  The best way kita pack siap-siap sekali penggunaan.  Macam daun-daun ni semua, saya ambil berapa nak pakai then letak balik dalam freezer.

Ok.. diharap perkongsian ini dapat membantu rakan-rakan yang bimbang bahan-bahan macam ni rosak kalau dibeli.  Maklumlah kalau masak, bukan pakai banyak pun kan.  Simpan macam ni grenti tak rosak.. :)


0 comments:

Post a Comment