TUTORIAL ROTI GOLOK

Wednesday, November 22, 2017
 Tangan gatal nak meroti, maka inilah bakal jadi buah tangan Tiha untuk parti kelas dia.  Saya ni dari dulu tak pandai nak bentukkan Roti Golok.  Tapi setelah sekian lama, mulalah gatal nak mencuba.  Jenuh try, tak juga berjaya.  Then saya teringat pernah tengok tutorial buat roti simpul-simpul ni.  Saya cuba buat, ehh.. senang la plak.  Masa tengok gambarcara buat tu rasa tak faham pun.. hehehe...


r

Dah hampir separuh doh saya simpul, tiba-tiba teringatkan Tiha.  Apa kata suruh dia cuba tocang doh tu pulak... Tengok hasil tocangan dia...

Cantik kan??

Ni antara hasil tocangan Tiha.  Bila saya letak kat FB ramai sangat mintak saya buatkan tutorial

 Dah naikkan doh, masa nak preheat oven.. Alamak.. langsung tak boleh.  Susahnya hati kalau doh tak boleh nak bakar.  Tapi saya cuba jugaklah setkan suhu oven dan masa.  Saya tunggu 5 minit, masukkan doh.  Oven saya preheat ambik masa dlm 5 minit aje... Mujurlah elok aje masak roti2 ni.  Alhamdulillah.. syukur sangat-sangat. 


Dah siap masak semua.. Esok pagi baru mekap.  Roti golok ni simple aje, sapu butter dan tekap atas gula caster.  Kalau nak kurangkan manis boleh letak susu tepung juga.  Kalau you all nak letak topping lain pun boleh juga.  Ikutlah citarasa kita kan... 
Tutorial tu saya upload kat youtube jugak sbb saya takleh nak download video ke blog.  Harap-harap tutorial mudah ni dapat membantu semua.. :)

ni tutorial dari Tiha

Yang ni pulak tutorial dari Mama

Untuk doh, boleh guna mana-mana resepi asas. 

0 comments:

Post a Comment