Briyani Instant

Thursday, June 14, 2012
Inilah briyani instant.. Beli aje rempah Baba's Briyani tu & ikut arahan paket.. sekejap pon dah siap.  
Rempah Briyani Baba's ni dah lama tidur dalam kabinet rumah.  Lama jugaklah masanya utk saya ada mood nak makan briyani.  Time beli tu main sambar aje.  Bila nak buat, rasa tak teringin pulak.  Tekak oh tekak, memanglah kau pemilih!  Lepas buat, saya tak tau pulak nak matching kan dengan apa, saya goreng papadom & buat salad tomato, timun &lettuce then makan dengan nasi ni.  Boleh?  Boleh ke tak, kena makan jugaklah, tu je stok yg ada kat rumah.

Ayam Goreng tangkap muat namanya 
Nak dinner malamnya, nasi still banyak tapi ayam dalam tu dah takde (saya letak sikit je ayam bimbang tak habis).  Jadi saya gorengkan ayam ala-ala berempah.  Bukan rempah apapun, sekadar perap dengan kunyit, rempah kari, cukup rasa & daun kari.. sedap jugak lah ayam tangkap muat ni.  Kadang-kadang resepi tangkap muat ni lah yg berselera dimamam.. hehe.. Kalau ada plain yogurt pun sedap diperap dengan ayam tau.  Hasilnya ayam jadi lembut.. Lama dah tak buat ayam ala tandoori goreng, tiba² rasa teringin la plak...isskk.

Daun kari tu sebenarnya dah berzaman dalam peti (dah kering pun).  Tapi jangan buang tau.. daun² ni walaupun kering masih ada baunya.  Biasanya daun limau purut or daun kari saya takkan buang walau dah kering.  Simpan & guna macam biasa je.. anggaplah macam bay leave yg kering tu.

0 comments:

Post a Comment