Wantan

Thursday, June 14, 2012
Sorrylah.. henpon saya ni kalau ambik gambar waktu malam & guna flash inilah jadinya.  Ni isi udang & ayam yg dicincang (saya gunakan chopper) utk buat inti wantan
 Time pegi Giant suatu ketika dahulu (pun stok lama jugak) saya gatal tangan beli kulit dumpling.  Jadi tibalah masanya saya buat eksperimen dengan kulit dumpling ni.  Saya gunakan isi ayam & udang ditambah dengan carrot yg diparut.  Kemudian saya perapkan dengan garam, pepper & sos tiram.  Time masak tu just tumiskan sedikit garlic & masukkan isi udang & ayam yg diperap tadi tu.  Kemudian masak macam biasa.
Dumpling yg belum dibekukan.. kulit dumpling ni senang melekat, just gunakan air (macam kulit popia juga)
 So.. dah siap meletak inti & memicit kulit dumpling tu sampai melekat, saya susun dalam pinggan plastik & bekukan.  Dah beku barulah saya masukkan dalam bekas plastik.  Saya buat macam tu supaya dumpling ni tak melekat dengan each other & terkoyak.  Nanti rabaklah time menggoreng (saya pernah alaminya masa try bekukan popia, sebab tu saya tau.. hehehe).  Boleh juga goreng sedikit dahulu sebelum dibekukan, so taklah melekat.  Tapi macam tak bestla plak sbb nanti berminyak² (plus, saya memang malas buat kerja 2x macam ni).  Nak memicit wantan ni pun saya pakai pekerja import.. ooppss (sian my hubby jadi mangsa).
Rupa wantan/dumpling yg sedia digoreng (yg dah beku ni).  Saya buat wantan ni a few weeks ago.  Last week baru goreng separuh.

0 comments:

Post a Comment