Eggless Chocolate Brownie

Tuesday, June 12, 2012


Eehh.. apsal senang sangat nak buat brownie ni?  Kalau saya tau mudah macam ni, dah lama saya try.. hehehe. Saya ni dulu² tak biasa membaking ni.  Jadi bila resepi baking membaking saya jadi paranoia plus malas sikit.  Lately saya makin mencuba sbb lepas try a few resepi, so far mejadi je.. so makin confident & syokle.

Saya dapat resepi ni dari Myresepi by KakFida


Bahan-bahan ( loyang 8 x 8 inc. )

  • BAHAN A :-
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sk tepung jagung
  • 1/2 sk bicarbonate of soda
  • 1/8 sk garam halus
  • 3/4 cawan gula serbuk
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • BAHAN B :-
  • 1 cawan susu cair
  • 2 sb susu manis
  • 1/4 cawan mentega cair/minyak sayur
  • 1 sk esen vanilla
  • BAHAN C :-
  • kekacang atau choc chip untuk tabur


Cara-cara

  1. Ayak bahan A dalam sebuah mangkuk.
  2. Satukan bahan B dalam mangkuk berasingan.
  3.  Masukkan A ke dalam B dan kacau perlahan2 hingga sebati.
  4.  Tuang adunan ke dalam loyang yang disapu mentega dan dialas dengan kertas.Taburkan kekacang atau choc. chip rata2.Bakar pada suhu 160C selama 25-30 min.
  5.  Adunan brownies ini juga sesuai dibakar didalam cawan kertas.Isikan adunan sehingga 3/4 penuh cawan kertas.Bakar selama 20 min.

Brownie memang best sbb hasilnya moist sangat, takyah letak topping.  Nak membuatnya pun senang, gaulkan semua bahan sampai sebati aje.. (saya sangat suka resepi senang begini..hehehe)..

Saya nak letak walnut tapi dua² budak ni tak nak.. nak letak love colour² la plak.. Pastu berebut²lah nak tabur atas brownie.  Tertiarap brownie Mama, siaplah korang ye!!

Ready utk dibakar.. (kalau malas nak sapu minyak guna teknik ni ye.. hehehe ) - saya guna baking paper.

0 comments:

Post a Comment