Cracked Nipple

Friday, June 29, 2012
Sakitnya tiapkali kena cracked nipple ni.  Saya sebut tiapkali coz saya kena cracked nipples ni sepanjang ketiga-tiga kali saya breastfeed anak-anak.  Haaiii.. bertuah betul babies saya ni... puncanya terjadi macam ni sama je.. MENGGIGIT!!. Bukan saya tak cuba stop they all & keluarkan nipple dgn masukkan jari utk elak dari terus digigit, tapi biasanya nipple saya dah mula terluka.  Mana taknya, bukan takat gigit, ditarik² sampai nak putus!! Untuk recover memang menyiksakan sebab bila luka tu nak bercantum, kembali terbuka bila baby menyusu.  Sometimes kesan luka terbuka semula bila melekat pada bra / baju yg dipakai.  This time memang extra lama luka saya nak sembuh.  Biasa dulu-dulu a few days dah ok.

Kalau dulu-dulu saya just elakkan menyabun kawasan nipple yg luka (utk elak dryness & memburukkan keadaan crack), basahkan dengan air susu (susu ibu mengandungi vitamin E yg boleh percepatkan proses penyembuhan) & bagi extra udara (dedahkan) nipple yg luka untuk instat recovery.  Tapi teknik tu nampaknya tidak berhasil kali ni.

Tadi saya try surfing & jumpa info fasal hydrogel dressing.  Esok nak try tanya farmasi ada tak produk ni.  Since cracked ni nampak macam tak recover or makin besar, maybe saya perlu try treatment cara lain pula.  Masalah besar saya ialah untuk elak kawasan luka ni dari melekat pada fabrik or bra pad. So i guess dressing ni boleh membantu.  Malah saya boleh terus menyusu dengan memakai dressing ni, jadi takle sakit sgt time baby menyusu nanti.  Harap-harap farmasi kat area sini ada la jual produk ni.

Haa.. ini antara contoh produk  hyrogel dressing for nipple healing yg saya jumpa kat google :



You can get more info about this product at  www.first-water.com/breasts/ and  http://www.urbanbaby.com.au/Rite-Aid-Hydrogel-Breast-Discs


0 comments:

Post a Comment