Info Masakan - Jenis² Tepung

Wednesday, June 27, 2012
Baru-baru ni saya terjumpa satu blog masakan yg agak informative.. jadi teruslah saya follow. Antara info yg menarik perhatian saya ialah fasal tepung.  Sekarang ni barulah saya faham kegunaan tepung yg pelbagai tu. 
Sumber - Google
Tambah-tambah kalau masuk kedai bakery.. tercengang-cengang tengok pilihan yg ada.  Kalau dulu saya tau tepung gandum, tepung beras, tepung jagung, tepung ubi, tepung kastad & tepung pulut aje.  Tapi tak boleh plak saya nak copy paste kat sini, jadi bolehlah masuk blog citrasawan melalui link ini ye. 

Saya ni suka juga copy paste info or resepi dekat blog sendiri sebabnya senang untuk saya refer & banyak kali terjadi bila saya nak access semula link resepi tu dah mati le, sometimes web tu bz sgt, so slow gila nak browse (cthnya myresepi yg glamour tu, ada masa takleh nak access tau).  Really takde niat nak curi resepi org & credit dekat diri sendiri.  Memang everytime ambil resepi org saya akan maklumkan & sertakan link sekali so that other people bleh access & tahu dari mana saya kutip resepi tu. 

Berbalik fasal tepung tadi, ini antara tepung yg saya tak pernah tau kegunaannya.. hehehe..
Sumber - Google
Tepung superfine or tepung kek or tepung low protein.. (ooo.. gitu....)
Sumber gambar : Google
Ini pula tepung Red Rose atau dikenali juga sebagai tepung biskut (oooo.. gituuu....)

Makin lama saya follow blog masakan sana-sini terasa betapa ceteknya pengetahuan saya dalam bidang masakan.  Pastinya saya semakin excited untuk menambah ilmu di dada & mengumpul resepi sebanyak mungkin.  Tapi buat ke tidak, itu saya tak jamin... hehehe.. 

Oklah, itu aje entry malam ni.  Ingatkan nak update sikit fasal a few makanan yg saya cuba masak baru-baru ni, tapi tak jumpa pulak kabel hp saya.  So saya peramkan ajelah dulu gambar makanan tu!!!

0 comments:

Post a Comment