Masak Lemak Cili Padi Udang & Belimbing Buluh

Tuesday, June 12, 2012
Belimbing buluh yg dikutip kat bawah rumah (neighbour yg tanam)..

Udang yg bakal menjadi santapan
Masak Lemak Cili Padi ni takde bezanya dengan yg lain-lain tu.  Just nak bagi different idea je.  Kat rumah ni memang semua hantu udang, jadi udang ni memang wajib ada stok.  Since saya amat sensitif dengan bau²an yg saya anggap 'hanyir' so nak masak udang berkuah macam ni, perlukan sesuatu utk menghilangkan bau dan menaikkan rasa.

Sebelum saya defroze udang, saya suruh hubby pegi buang sampah dulu.. sebabnya?  Nak suruh dia kutip belimbing buluh kat bawah tu.. hehehe.  Kalau dah ada udang buluh, barulah jadi plan saya nak buat masak lemak udang ni.

Saya letak bawang merah, bawang putih, 5 biji cili padi, 1/2 kotak santan, segenggam belimbing buluh dan sedikit kunyit.  Mula² saya rebuskan dulu bawang², cili & kunyit dengan sedikit air.  Dah mendidih saya masukkan belimbing & santan, kemudian udang.  Siap dah
Matchingkan dengan Ikan pedas (cencaru belah belakang disapu cili kering & garam) - tengah menjamu selera baru terasa nak ambil gambar.. hehehe..



0 comments:

Post a Comment