Grill Chicken

Monday, June 4, 2012
Minggu lepas saya teringin nak makan ayam panggang.  Mula-mula nak bakar seekor je terus tapi bimbang pula bahagian isi takde orang yg nak makan.  Jadi saya panggang 2 whole legs & 2 wings (termasuk sedikit bahagian dada).  Saya agak suka hidangan ni terutamanya tang kentang tu.  Sedap sangat!! Tapi my kids makan macam dalam keadaan terpaksa je.. Bab-bab ni lah yg buat saya lemah semangat sikit nak masak menu macam ni. Si Tiha asyik dengan any noodles/pasta or nasi kicap & Ieqa pula nasi putih kosong tanpa lauk or kuah. Fenin saya nak suruh budak berdua ni ubah selera sikit..  

Potato saya slice nipis-nipis (1/2 inch) & susun atas loyang yg disapu minyak. Renjiskan garam & blackpepper sebagai perasa  

Saya dadu 1 biji bawang besar & tabur atas kentang tadi.  Kemudian susun ayam yg diperap bleckpepper & garam.  Hasilnya nanti kentang tu akan menyerap rasa bawang & ayam (sedap tau)

Sementara menunggu ayam masak saya susun salad

Saya bakar ayam pada suhu 250c selama 45 minit (ikut saiz ayam )

Dah siap.. yg ni hidangan utk budak-budak

Ni pula hidangan utk mak & bapak budak.. salad tu saya makan dengan thousand island aje

0 comments:

Post a Comment