PUASA DAH DEKAT...

Friday, June 27, 2014
Tup..tup.. dah nak masuk bulan puasa.. Bulan kami berhibernate sepanjang masa.  Kalau berjalan jauh pun, sekadar balik Jengka.  No shopping, no bazaar, no jalan²... kita dok umah diam² ye.. Berbuka lah dengan apa yang ada je di rumah.  Cuma tahun ni Mama tersangat susah hati... Mampukah Mama puasa, handle 3 kids & sediakan makanan berbuka & bersahur?  First of all dengan keadaan saya yg sarat san tidak berselera makan... berbuka pun belum tentu saya ada mood nak makan, inikan pula time sahur... Ya Allah.. harap² diberi kekuatan kali ni. 

Rabu lepas, balik dari PPUKM terjah Chan Abdullah.. order Char Kue Teow, mampu makan suku bahagian aje.  Rasanya ok aje.. tp seleraku yang.....

Punyalah lama teringin makan lontong (2x pernah terjah Lontong King, Langat, tapi frust sbb tutup)... Last² decide buat sendiri... Bila dah masak, mampu makan 2 pcs je ketupat mini... 

Jadi bila terkenangkan Puasa yang bakal tiba... Bab menu palinglah saya susah hati.  Memang tiapkali Ramadhan saya akan sediakan 1 juadah berat (nasi, mee dll) dan sejenis kuih.  Takde makanan memenuhi meja semua tu, saya masak cukup untuk isi perut sekeluarga, takde pembaziran.  Apatah lagi membeli juadah dari Bazar (kalau beli pun murtabak & air tebu aje).  Sahur pon kena prepare menu lain pula (apa sahaja janji bukan nasi)... Tapi kali ni, macam mana nak plan menu kalau selera pun takde?

Para blogger/surirumah sekelian.. janganlah malu² untuk share menu berbuka anda ye.. Saya nak copy paste masuk dalam menu saya pulak boleh??



0 comments:

Post a Comment