EPIDURAL

Saturday, August 16, 2014
Sambung balik kisah dalam Labour Room aritu.. Saya tengah menanti Pakar Bius yang katanya dari Putrajaya.  Bimbang juga saya kalau Pakar Bius ni tak kunjung tiba.  Maklumlah Malam Raya, bimbang hospital kekurangan staff.  Elok je Prof Lim keluar bilik, datanglah Prof Madya Joanne... Suntikan Epidural sebelum² ni saya memanjang je dapat Prof Jaafar (very Senior Dr & friendly)..

As usual lah.. nak dapatkan suntikan, kita kena membelakangkan Dr & peluk bantal.  Masa ni dah nampak muka My husband cuak habis... Dia plak yang grab tangan saya kuat²... Pasti dia nampak sesuatu yg dasyat di situ.. hehhe.. Masa suntikan yang pertama (untuk mengebaskan tulang belakang), saya agak terkejut.. sebab terasa sakit & tulang belakang terasa lenguh sangat... Adoiii... Sebelum² ni saya takla seriau macam ni.. Setakat terasa tusukan jarum dan kemudiannya rasa sejuk macam liquid mengalir di tulang belakang.

Rasa lenguh tu memang agak tidak menyelesakan... Rasa macam nak mintak Dr tu sedut balik whatever ubat yg dia dah masukkan tu.. :) .  Tak lama lepas tu barulah ada rasa sejuk yang mengalir... TAPI... tiba² saya rasa ada yang tak kena... PM Joanne tanya... "Kenapa?  Is something wrong"... Saya just cakap, "rasa sejuk & trembling"... Saya keluarkan tangan dan tunjuk.  "U mean shivering?"... "Yess!.. Yess!..Shivering.."... Masa ni saya menggigil makin teruk, sampai rasa gigi pon dah start berlaga sakan.. hehehe...

PM Joanne cakap dia bagi saya sejenis ubat ni untuk hilangkan rasa sejuk & hilangkan menggeletar tu.  Lepas PM masukkan ubat.. tiba² saya rasa semacam pula... Rasa lemah satu badan.. susah nafas & pening² lalat... Saya bgtau Suami.. Saya rasa weak & macam susah nak bernafas... Masa ni PM Joanne mintak saya describe apa yang saya rasa.. Saya pun xtau nak bgtau, saya just cakap.. "I feel funny...".. PM tanya "ada ke rasa floating tu semua... ".. "eerr. I guess so...".. (saya pn confused dgn apa yang saya tengah rasa, maybe sbb saya tengah 'high' kot).. Tapi masa tu menggigil semua tu dah takde la.  PM Joanne cakap... "Takpe.. ni memang side effect ubat tu.. U sleep Ok.. Just rest.. I'll be around".. "Oh Yeah.. after this u will start to feel itchy".. "It's normal Ok"...

Tak lama lepas PM Joanne keluar.. saya dah start menggaru.. Ehh... betullah.. kejap gatal kepala, kejap gatal kat leher.. Tangan ni rasa nak menggaru aje.. Habis semua anggota saya garu.. Tapi slowly saya try control sbb mende² mcm ni mainan fikiran aje.. Saya perasan, bukannya rasa gatal sgt, tapi somehow tangan saya asyik nak menggaru.  Adoiilaa.. lepas satu-satu jadi benda pelik²... Ishhh... Dah berkali saya ambik Epidural tapi tak pernah pula kena side effect macam ni.

Walaupun PM Joanne mintak saya tidur, tapi saya tak boleh tidur pun.  Dok berborak dgn husband kat sebelah yg pastinya tengah mengantuk (kalau perasan, dia sempat tidur 2 jam aje selepas sampai dari pasar pagi sebelumnya)... Saya pula langsung tak tidur semalaman, tapi memang saya ni ada masa tak boleh tidur walau dengan bantuan ubat!

Saya pernah diberi full dose ubat untuk 'tidurkan' saya masa D&C, namun tak berjaya.. jenuh Dr tu minta saya tidur.. Sepanjang D&C tu, saya pulak dok temuramah Dr.  Sampai nurse cakap "Dah 20 tahun saya kerja, ini la first time saya jumpa orang tak tidur lepas kena bius.. Champion sungguh!".. hahaha..  Mana taknya.. lepas D&C Saya ditahan dalam wad sebab biasanya pesakit akan lalok & tidur.  Namun selepas beberapa jam pun saya masih berborak sakan dengan Suami, Dr minta saya balik aje.  Buat semak hospital aje dengan orang macam ni kan?.. heheheh...

Ehh.. dah mula nak melalut... Baik saya pen off dulu... Nanti kita sambung lagi.  Kanak² Ribena & Babanya pun dah sampai... Sebelum si bayi ni bukak mata, baik saya ajak semua orang dinner dulu!!..



0 comments:

Post a Comment