KUIH GUNTING & BABY BARU

Wednesday, August 13, 2014
Ehh.. janji nak story kisah baby keempat... tiba² masuk topik kuih raya pulak?  Fenin betul la.. hehehe.. Actually kuih gunting ni ialah kuih terakhir yang dimasak oleh saya sebelum kami pulang ke kampung esoknya (Ahad).  Sementara prepare menu berbuka, saya buat kuih gunting ni.  

Sejak ada BM ni saya tak payah susah² menguli... bukan takat roti, donut dll... Nak uli kulit karipap dan juga kuih gunting ni pon saya gunakan breadmaker aje... pilih aje setting untuk pasta, kejap aje siap.  Dari dulu saya memang tak suka kerja menguli ni, most of the time saya minta adik atau husband ulikan doh.. hehehe.  

Resepi kuih gunting ni saya ambil dari Blog Amie... 

Bahan-bahan:
4 cawan tepung gandum
1 cawan bawang merah & putih goreng - hancurkan
1/2 cawan udang kering - rendam hingga kembang dan tumbuk halus
1 sudu makan jintan manis - ratakan
2 sudu makan serbuk kari - ratakan
2 pelepah daun kari - lurutkan
1 sudu makan serbuk pati ayam MAGGI atau garam
1 cawan air
1/2 cawan minyak panas
minyak


Cara:
1. Masukkan tepung gandum ke dalam sebuah bekas / mangkuk.
2. Masukkan bawang merah & putih yang dihancurkan, udang kering tumbuk, jintan manis, serbuk kari dan serbuk pati ayam MAGGI.
3. Tuangkan minyak panas dan gaul rata.
4. Tuangkan sedikit demi sedikit air dan gaul lagi sehingga adunan menjadi sebati dan tidak melekat.
5. Biarkan adunan selama 10 minit.
6. Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian mengikut suka dan bulat-bulatkan untuk memudahkan proses mencanai.
7. Taburkan sedikit tepung gandum di tempat untuk mencanai supaya tidak melekat. Canai doh sehingga nipis dan kemudian bolehlah dipotong ikut saiz yang dikehendaki. Anda boleh gunakan pisau yang tajam atau gunting.
8. Taburkan tepung supaya tidak melekat tetapi jangan terlalu banyak supaya hasil gorengan tidak bergelembung.
9. Panaskan minyak yang banyak dan goreng hingga kuning keemasan. Jangan lupa masukkan sedikit daun kari untuk menaikkan aroma.
10. Toskan minyak dan setelah benar-benar sejuk bolehlah disimpan di dalam bekas kedap udara.
Lenyekkan doh & potong aje dengan pizza cutter.. Lagi nipis, lagi rangup

Tapi kalau tukang 'gunting'nya budak berusia 8 tahun, kena abaikan sikitla bab saiznya yg x konsisten tu. Kalau yg tebal tu kuih ni jadi 'gebu' instead of rangup... Jadi tryle potong kecil ye... 
Malamnya bila saya makan sikit, rasa macam sedapla plak... Mesti tak cukup untuk raya ni.. Jadi sebelah malam tu saya masak lagi satu adunan sambil mengemas rumah buat kali terakhir...

Malam tu saya tak tido awal sebab meneman husband nak ke pasar by 3 a.m... Sepanjang tu saya asyik rasa senak & perut mengeras aje.  Tapi sakitnya takde la konsisten cuma senak & perut mengeras tu ambik masa yg panjang, bukan sekejap² macam selalu.  Bila suami ke pasar, saya cuba tidur, tapi tak boleh lelap sebab senak, sakit pinggang tu masih ada.. Sakit sangat tu takla (tak sesakit kontraksi yang biasa aya alami) tapi saya makin nervous bila memikirkan esok kami sepatutnya bertolak ke kampung... selamat ke saya nak balik beraya ni?

Menjelang 6 pagi, Suami pulang dari pasar.  Saya masih termanggu² sama ada nak balik ke kampung atau ke O&G HUKM untuk pemeriksaan (VE).  Jadi suami tidur dulu & serahkan kepada saya nak ke HUKM atau tak.  By 9 saya call HUKM,  nurse minta saya datang walaupun tiada tanda kontraksi... tambahan saya akan mulakan perjalanan ke kampung.

Jam 10.00 pagi kami bertolak ke HUKM dengan segala barangan untuk balik beraya ke kampung... heheheh... Barang baby ada 2 kotak, kuih raya 4 balang besar, beg² baju raya dsbgnya... Semua dah berdebar ni, kami ni bakal beraya di kampung atau UKMSC???


0 comments:

Post a Comment