LAWATAN SAMBIL BELAJAR... & KISAH BABY LAGI

Tuesday, August 19, 2014
Malam ni baru start buat lawatan sambil belajar ke blog² lain setelah 3 minggu tak berkesempatan.  Banyak betul entry yang nak dibaca.. slow² lah... Banyak tu.. 3 minggu punya update kan.. Dahla banyak gila blog saya follow.  Tapi saya tak kisah, seronok membaca ni.  Lain blog, lain kisahnya...

Sambungan kisah Epidural saya yang serba tak kena tu... Lepas Epidural tu... Saya pun mula la rilek menunggu saat kelahiran.. Kontraksi dah makin ketara (saya tetap tak rasa sakit... pelikkan?).. Sekali sekala nurse buat VE.  Ada sekali tu seorang Dr Cina lelaki ketuk bilik & minta izin untuk periksa saya.  Masa tu suspense jugakla.. ye la.. tiba² Dr lelaki plak yang dtg kan.. Dia cakap Prof Lim minta dia cek baby sbb heartbeat baby agak mendatar.. (Masa ni saya dah stare semacam kat husband).. Ya Allah.. teringat lagi Dr hampir nak bedah saya sebab bacaan heartbeat Mayesha yang mendatar.  Memang saya perasan baby dah kurang bergerak & heartbeat nya mendatar tapi langsung tak terfikir apa² sebab kali ni saya kan optimis sikit.. :)

Dr tu cuma pegang perut & kacau² baby.. (nasib baik bukan buat VE).. Tapi lepas Dr tu keluar saya nampak reading baby mcm makin ok sikit.  Jadi saya tak nak fikir negatif sangat, saya & Suami just sambung chit chat mcm biasa sampai lah saat saya mula rasa nak meneran.  Masa ni nurse dah mula datang & tanya "ada rasa nak teran ke?".  Saya cakap le "ada, tapi still boleh bertahan".  Nurse cek bukaan, dia cakap memang dah buka cuma kepala baby masih jauh..

Tak lama lepas tu Prof Lim pun datang & buat VE.. dia cakap dah buka dah.. tapi kepala baby kat atas sikit.. dia minta saya push sikit utk turunkan kepala baby sambil menunggu. Tak lama pun lepas tu saya dah mula rasa nak push sepenuhnya.  Prof Lim pun terus minta nurse betulkan kedudukan katil & minta semua orang sedia dengan kelahiran. Everytime Prof Lim minta push.. saya try push sepenuh hati.. Tapi.. nampaknya baby langsung tak turun.  Entah berapa kali saya cuba push (maybe lebih dari 10 kali kot.. ).. Namun tetap tak berjaya.  Saya dah mula keletihan, Prof Lim & para nurses dah jenuh bagi kata semangat.. Suami kat sebelah pun tak henti bisik minta saya try lagi... Saya makin putus asa, tiapkali push saya langsung tak rasa baby tu turun. Tenaga pun dah kehabisan.. Masa ni teringat pengalaman melahirkan Tiha, walaupun jenuh saya push, langsung takde hasil.. Ya Allah.. macam caesar lagi kali ni..

Elok je saya terfikir macam tu, Prof Lim bersuara " Kita caesar ye puan".. Keadaan dalam bilik bersalin dah makin mencemaskan sebab dah agak lama saya cuba push langsung takde hasil.  Saya just cakap kat Prof Lim.. "Prof.. kalau boleh janganlah caesar... ".. Kemudian Prof Lim bagi arahan dekat Nurse ready dengan bilik pembedahan & juga mintak a few barang.  Since kepala baby masih jauh.. Prof Lim mula membantu baby untuk keluar.. Saya tak pasti apa yang berlaku, yang saya tau Prof Lim menolak pintu serviks dengan tangan seolah² membuat pusingan.... Berpeluh² Prof Lim berusaha untuk memberi bukaan dengan menolak²/memusing di sekitar serviks & tidak benarkan saya untuk push.  Lama juga Prof Lim cuba access ke kepala baby sebelum membuat guntingan untuk vacuum.

Sebaik vacuum berjaya dilekatkan kepada kepala baby.. Prof Lim masih berusaha lagi untuk memusing kedudukan baby.. Saya memang tak boleh buat apa² masa tu, hanya berdoa kepada Allah agar baby saya selamat.  Saya mulai rasa bersalah & bimbang jika terjadi sesuatu pada baby, rasa macam saya yang bersalah sebab tidak berjaya push.  Suasana dalam labour room masa ni memang menakutkan.. Boleh nampak riak muka semua orang dalam keadaan bimbang.. Pakar dan Dr Kanak² dah mula menunggu di tepi.  Prof Lim masih struggling dengan vacuum.. Saya tak tahu apa yang Prof Lim buat, yang jelas Prof Lim sendiri sudah hampir habis tenaga... Sampailah tiba² saya rasa nak meneran... Prof Lim jerit minta saya push...

Dengan sepenuh hati saya push.. Ya Allah.. saya mula rasa baby mula bergerak keluar... Prof Lim juga turut menarik ketika saya push.. Kali kedua saya push... Prof Lim tarik.. keluarlah baby ku!  Prof Lim terus angkat & letak atas dada.. terus saya dakap sebaik terdengar tangisan.. hanya kata².. "Ya Allah.. Ya Allah anak Mama".. yang mampu saya ucap.  Sungguh sepanjang Prof Lim berhempas pulas mengeluarkan baby tadi, saya mula terfikir yang saya mungkin akan kehilangan baby ni...

Masa baby keluar, badannya disaluti sesuatu yg berwarna kuning.. Langsung saya tak boleh nampak rupanya.  Suami cakap Prof Lim memang ada masukkan something (cream/chemical) tadi.  Agaknya untuk mudahkan proses kelahiran kot.  Saya sempat dakap sekejap sebelum Pakar kanak-kanak ambil untuk pemeriksaan.  Baby juga dibawa keluar, tidak ditinggal bersama saya macam selalu.  Tapi hati saya rasa lega bila tengok baby selamat... Syukur padamu ya Allah.. Hanya Engkau yang tahu bagaimana takutnya hambaMu ini tadi.

Masa ni Prof Lim dah bersedia untuk keluarkan uri & menjahit.  Lepas uri keluar, Prof Lim just berhenti sekejap & cakap.. "Sekejap ye.. tangan saya still menggigil² lagi ni"... Masa ni nurse semua pakat gelak tengok Prof Lim yang keletihan sangat, macam dia yang bersalin.  Proses menjahit sekejap aje.. sebelum nurse datang bawakan makanan.. Masa ni saya tak larat pun untuk angkat badan & duduk.  Memang kena bantuan suami.. Sementara makan, saya minta Suami tengok keadaan baby kerana tadi ada benjolan akibat vacuum..

Tengah makan sandwich, Prof Lim masuk... dengan cerianya berborak melayan saya.  Saya memang dah makin attached dengan Prof Lim ni, selesa sangat berbual dengan dia.  Prof Lim maklumkan saya, kepala baby tadi 'terteleng' ke tepi & senget sedikit that's why tak turun tadi.  Masa masukkan vacuum, dia terpaksa pusing vacuum untuk betulkan kedudukan kepala baby & sebaik saja kepala baby tu 'straight' barulah saya boleh push & keluarkan baby.  Prof lim juga maklumkan baby saya terbelit tali pusat.... terdapat BELITAN DI LEHER & DIKAKI nya juga.. baby bernasib baik kerana belitan di kakinya membuatkan belitan di leher jadi longgar. Aduhai anak Mama.. Sama kes macam kesemua Kakak ye.. Takpe lah.. janji baby Mama selamat.

Kemudian Suami sampai bawak gambar baby... Excited nya saya masa ni..
Baby ku yang dilahirkan 12.30a.m 28/7 bersamaan 1 Syawal dengan berat 3.28kg.  Baby gemoks.. hehehe... 

Gambar ni aje la peneman Mama malam ni.. Baby kena masuk NICU untuk pemantauan.  Sepanjang malam tak dapat tidur sebab miss kan baby.  Biasa lepas bersalin ada baby di sebelah nyonyot susu.. Walaupun letih coz dah masuk malam kedua tak tidur, tapi tetap tak boleh lelap.  Tak sabar tunggu pagi sebab nak tanya perkembangan baby... Susahnya hati Mama bila fikir sejauh mana effect vacuum to my dear baby... :( ..

Di malam raya, kami sekeluarga menerima ahli keluarga baru.  Kakak² yang menunggu hingga jam 2.oo pagi kecewa sangat sebab tak boleh tengok baby... Jenuh Baba &Mama explain tentang baby... Jenuh juga nak memaksa semuanya tidur... Bila dah tidur plak.. Inilah gayanya...

Ieqa dengan posisi tido favourite nya.. Misha terpaksa diselamatkan Baba.. dok mngerang² sebab ditindih Tiha.. Isshh.. hodoh sungguh gaya masing² tido... hehehe...



0 comments:

Post a Comment