BISKUT RAYA

Wednesday, August 20, 2014
 Kita skip dulu story bersalinkan baby keempat.  Nak share biskut raya yang berjaya saya buat tahun ni.  Saya ingatkan tahun ni tak nak buat biskut raya sebab agak kepenatan cozbanyak sangat tugasan sepanjang Ramadhan baru² ni especially persediaan menyambut baby baru.  Dahle tengah sarat nya then selera pula takde.

Tapi kesian pula bila teringatkan budak² ni dah lama sangat request biskut raya... Jadi saya gagahkan diri jugak membuatnya.  Biskut yang saya buat, masih resepi ulangan sebab itu yang budak² ni nak. Raya tahun depan bolehlah testing resepi lain pula...

Biskut Samperit/Dahlia tapi lebih dikenali sebagai biskut Upin Ipin!  Biskut wajib & menjadi favourite ketiga-tiga beradik.  Jangan tak percaya, yang first batch aje saya terap.. yang selebihnya saya serahkan kepada Tiha & Ieqa.  Tugas saya just bakar aje.  Saya buat 2 adunan, dapat lebih dari satu balang yang paling tinggi tu... Berbaloi bila tengok budak² ni makan tak henti².  Resepi macam kat sini ye..
 Kemudian biskut favourite Baba pula... Sekarang ni biskut favourite Tiha juga.  Tart silang... tapi yang takde silang.  Mama shortcut aje.. Tapi takde yang pandai terap biskut ni, terpaksa la Mama yang turun padang.  Mujur Tiha dah gentel & timbang jem siap² & Ieqa pula mengambil tugas menampal jem.. Saya buat dua adunan juga... Masih dengan resepi asal
Dengan malasnya Mama terpaksa turun padang menerap tart nanas. 

Dan dibantu oleh budak banyak cakap.. 2 adunan resepi ni dapat hampir penuh sebalang besar.. Saya bakar pada suhu 180c selama 20-25 minit
 Biskut yang last ni saya buat semata-mata nak habiskan stok roll oats & chocolate chips yang teramat banyak kat rumah ni.  Saya memang suka biskut dari resepi Martha Stewart ni.. Ralit betul mengunyahnya... Biskut ni awal² lagi dah habis.. Saya sempat makan sikit aje pon... Saya buat 2 adunan juga... Pastinya Tiha & Ieqa yang mengerjakan kuih ni, saya just bakar kan.  Bimbang juga nak bagi diorang guna oven, kang ada yang melecur or jatuhkan biskut pula.. :)

Resepinya di sini.  Nut dalam ni saya gunakan Slices Almond aje.  Oh ye, saya bakar guna rak tengah (letak pelapik) supaya chocolate chipsnya tak hangus pada suhu 180c selama 15-20 minit (as reminder to me kalau nak buat lagi). Saya tak buat sebesar resepi tu, so masa membakar pun kurang le sikit.

0 comments:

Post a Comment