CREAM PUFF II

Wednesday, July 23, 2014
Teringin pula nak makan cream puff.  Kali ni saya guna resepi lain pula.  Tak banyak beza dengan resepi sebelum ni, cuma kali ni saya guna mixer & ikut arahan sepenuhnya, tak shortcut macam selalu :).   Memang tinggi menggunung naiknya.  Custardnya pula masih guna resepi lama.  Kalau nak dapat custard yg banyak, gandakan resepinya tu ye...

Bahan Cream Puff:-
100 g mentega
25o ml air
1/2 camca teh garam
150 g tepung gandum, diayak
3 biji telur gred A

Cara membuatnya:-
  1. Panaskan oven pada suhu 200C. Lenser dulang pembakar dengan sedikit mentega atau alas dengan silicone paper.
  2. Dalam periuk satukan air, mentega dan garam. Masak hingga air mendidih dan mentega cair. Masukkan tepung dan dengan pantas kacau adunan sehingga menjadi seketul doh yang tidak melekat di periuk, gunakan api perlahan dan kacau hanya satu arah.
  3. Masukkan doh tadi dalam mixer dan pukul hingga doh menjadi suam. Pecahkan telur dan kacau dengan garfu. Masukkan sedikit demi sedikit telur ke dalam adunan doh hingga habis. Pukul hingga adunan menjadi pes yang lembut.
  4. Masukkan pes tadi ke dalam piping beg yang dipasang muncung bintang atau muncung biasa. Paipkan bentul siput atas dulang pembakar. Buat hingga habis dan bakar 20 minit hingga kuning keemasan.
  5. Bila masak, alih cream puff atas jaringan dan biar sejuk. Belah sedikit dan boleh diisi dengan lemon curd dan tuang sedikit coklat cair sebagai penambah seri...Selamat mencuba!!!

Time dipicit... Takde la tinggi sangat pun kan...


Dah siap bakar... Mak Aihh... menggunung naiknya... hehehe... 



Dapat 2 bekas di atas ni untuk satu doh tu... Tapi agak besar gedabak, next time saya nak kecilkan sikit.. :)
Saya gunakan bekas/gelas besar untuk masukkan custard/icing dalam piping bag...
 
CREAM CUSTARD
by : Honey

1 sudu besar tepung
1 sudu besar tepung jagung (saya ganti dengan tepung kastad)
4 sudu besar gula
200ml (1 cup) susu segar
1 biji telur (L size)
1 sudu besar mentega
1 sudu teh esen vanila sedikit pewarna kuning - (saya tak letak)
 
Saya combine semuanya & masak atas api sehingga pekat... 
 
 

0 comments:

Post a Comment