CHEESE TRIFLE

Sunday, May 10, 2015
Cheese trifle mudah... Bahan-bahan boleh diubahsuai sesedap rasa, sesuka hati kita... hihihi...

LAyer paling bawah boleh guna any kind of biscuits & dihancurkan dengan serta digaul dengan butter cair.  Padatkan... Kali ni saya guna Oreo hampir 2 paket bulat tu &setengah bahagian butter yang dicair.  Oreo tu saya tak buang pun intinya... Kalau nak guna biskut marie pun boleh dan gaul dengan 1/2 buku or 3/4 buku butter cair & padatkan.  Butter tu berfungsi untuk mudah memadatkan biskut tu, so adjust ikut taste kitalah ye..

Layer 2 - Cream cheese (250 grams & susu pekat ).  Susu pekat tu ikut kemanisan masing-masing.  Saya guna 1/2 tin aje.  Mula-mula lembutkan cheese & gaul dengan susu pekat sampai rata.  Boleh guna mixer kalau nak mudah.  Then sejukkan dalam peti...

Bila bahagian cheese dah elok bekunya (sejam pun dah ok kot), masak jeli.  Beli jeli instant dalam kotak tu.  Biasa saya beli brand Nona.  Masak atas api & tuang atas cheese tadi... Sejukkan... 

Esoknya... Bekal ieqa ke sekolah.  Bukan main suka dia.. Balik tu dia sambung makan lagi.. dan lagi.. dan lagi... (pendek kata, selagi ada...)..

Trifle yang terakhir & pastinya menjadi rebutan.  Biasalah kalau benda yang tinggal sikit, manjang je berebut... hihihi... 
Maka itu jelah kisah cheese trifle yang mudah ni.  Takat ni kalau jamu kat tetamu, memang semua suka.  Dah banyak kali saya buat masa zaman-zaman kerja dulu, menda senang kan.  Tetamu pun enjoy.. Bertambah-tambah diorang makan.  Korang cubalah kay!


0 comments:

Post a Comment